Milliy an'ana va qadriyatlar Qadriyatlar tushunchasi nihoyatda xilma-xil ma'noda turli soxalarda qo'l-laniladi. Qadriyatlar to'grisidani fan bu aksio-logiyadir. Bu atama ilmiy bilimlar soxasiga o'tgan asrning ik-kinchi yarmida nemis aksiologii E.Gertman va frantsuz olimi P.Lapi tomonidan kiritilgan. Garbda bu atama grekcha «qadriyat» va «fan», «ta'limot» tushunchalariga asoslanadi. qadriyatni aksiologik nuqtai-nazardan talqin qilish, uning kategoriya sifatidagi mazmuni, ob'ektiv asosi va sub'ektiv jihatlari, namoyon bo'lish shakllari va xususiyatlarini o'rganishga imkon beradi. Qadriyat kategoriyasi buyum yoki narsalarning iqtisodiy qimmatini ifodalaydigan tushunchadan farq qiladi. qadriyatlar inson uchun biror ahamiyatga ega bo'lgan vokelikning shakllari, narsalar, voqealar, jarayonlar, holatlar, sifatlar, talab va tartiblar qadrini ifodalash uchun ishlatiladigan kategoriyadir. Ma'naviy madaniyat yoxud «ma'naviyat»ning маg'зиni (ядросиni) qad-riyatlar атшкил эатди. Qadriyat alloqanday hodisa, voqea yokinarsaning o'ziga xos xususiyati yokixossasi emas, balki uning mohiyati, o'z navbatida borlikning у yokibu ob'ektining yashashi, mavjud bo'lib turishi uchun tom ma'nodagi zaruriy shartidir. qadriyatlar inson bisotida turli - tuman ehtiyojlarning va his - tuyg'u-larning mavjudligidan dalolat beradi, atrofida sodir bo'layotgan voqealarni, hodisa-larni turlicha baholashlari uchun zamin yaratadi. Chunonchi birovlar uchun o'at qadrli, o'at muhim ahamiyatga ega bo'lgan, у yokibu hodisa, boshqa birovlar uchun qadrsiz, sariq chaqalik ahamiyatsiz bo'lishи mumkin. Xuddi шuning uchun ham qadriyatlarni oddiy qilib ijobiy yoki salbiy (ahamiyatsiz, ahamiyat kamroq, qadr-qimmat sezilmaydigan), absalyut va nisbiy, ob'ektiv va sub'ektiv qadriyat-larga bo'lish mumkin. Mazmuniga qarab mantiqiy, etik, estetik va narsalar qad-riyatlariga bo'lish mumkin. Shuningdek, qadriyatlarni haqi-qatni, ezgulikni, go'-zallikni ulug'lovchi qadriyatlarga ajratiш mumkin. Qadriyatlar jamiyat ijtimoiy - iqtisodiy, madaniy -ma'naviy rataqqiyotining mahsulidir. Shuning uchun ham qadriyatlarda zamonning ruhi, imkoniyatlari, o'sha zamonda yashagan odamlarning orzu - umidlari, isatklari, atlab va ehtiyojlari o'z ifodasini topadi. Zamonlar o'tishi bilan qadriyatlarning mazmuni va ma'nosi o'zgarib boradi. Xuddi shuning uchun ham qadriyatlarning atrbiyaviy ahamiyatga baho berganda konkret atrixiy shart - sharoitlarni doimo nazarda tutmoq zarur. Qadriyatlar insonning orzulari - istаklari, niyatlari -umidlari, bir so'z bilan aytganda ideal sifatida namoyon bo'ladi. Xuddi shuning uchun ham buyuk nemis faylasuflari V.Vindelüband, G.Rikkert at'kidlaganidek, qadriyatlar hech qachon ob'ektga ham, sub'ektga ham bog'liq bo'lmagan musatqil olamni vujudga kel-tiradi. Bu olam makon va zamon qonunlaridan ustun turadi. Shuningdek, inso-niyatning buyuk ma'naviy xazinasi bo'lgan qadriyatlar hech qachon o'zgarmaydi, balki M.SHeler, N.Gartman aytganidek, insonning qadriyatlar haqidagi atsav-vurlari o'zgaradi. Butun olam qadriyatlar bilan to'lib - toshgan bo'ladi va borliqqa hamisha yangi ma'no ato eatdi. Shuning uchun ham, butun voqelik qadriyatlarning «o'ziga xos namoyishi»dan iboratdir. Hozirgi zamon Qadriyatshunos olimlarining fikriga ko'ra, qadriyatlarning ham o'ziga xos qonunlari bor. Bu qonunlar inson irodasiga bo'y so'nmaydi. qadriyatlar ob'ektiv olamning sub'ektiv in'ikosi bo'lgani uchun, kishilarning amaliy ...

Joylangan
25 Apr 2024 | 23:26:45
Bo'lim
Adabiyot
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
16.21 KB
Ko'rishlar soni
105 marta
Ko'chirishlar soni
4 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
28.03.2025 | 12:20
Arxiv ichida: doc
Joylangan
25 Apr 2024 [ 23:26 ]
Bo'lim
Adabiyot
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
16.21 KB
Ko'rishlar soni
105 marta
Ko'chirishlar soni
4 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
28.03.2025 [ 12:20 ]
Arxiv ichida: doc