Zahiriddin Muhammad Bobur hayoti va ijodiga bir nazar Reja: Boburning hayoti va ma'naviy-ma'rifiy faoliyati. Bobur lirikasi Boburnomaning yozilish tarixi Boburning hayoti va ma'naviy-ma'rifiy faoliyati. O'rta asr Sharq madaniyati va adabiyotining buyuk namoyandasi Zahriddin Muhammad Bobur 1483yil 14-fevralda Andijonda tug'ildi. Otasi Umarshayx Mirzo temuriy avlodidan bo'lib, Farg'ona viloyatining hokimi bo'lgan. Zahriddin Muhammad Bobur o'z davrining taniqli muallim va murabbiylari rahbarligida ta'lim va tarbiya olgan. Otasi Umarshayx Mirzo 1495 yilda vafot etgach,12 yoshida uning o'rniga taxtga o'tirdi. Andijonni Shayboniyxon egallagach, Zahriddin Muhammad Bobur Afg'onistonga ketishga majbur bo'ladi. Bu mamlakatda Kobul va Badahshon shaharlarida o'z hokimiyatini barpo etdi. So'ngra Hindistonga yurish boshlab, u yerda buyuk davlatga asos soldi. Bobur Xo'ja Ubaydullo Ahrorning Volidiya risolasini fors tilidan o'zbek tiliga tarjima qildi, aruz vazni va qofiya masalalariga Mufassal asarini yozdi. Zahriddin Muhammad Bobur adabiyotshunos, tarixshunos olim va shoir sifatida xalqimiz ma'naviy madaniyati tarixida muunosib o'rin egalladi. Bobur o'z ma'rifiy,madaniy,ijtimoiy faoliyatida ilmli kishi (ustoz),ilmni o'rganish uchun ilm talabgori bo'lish g'oyasini oldinga surdi. Bobur deydi: Kim yor anga ilm tolibi ilm kerak, O'rgangali ilm tolibi ilm kerak. Men tolibi ilm tolibi ilm yo'q, Men borman ilm tolibi,ilm kerak. Bobur ilmli bo'lishni istaganlarni ilmni zo'r havas,ishtiyoq bilan egallashga da'vat etdi. Bobur axloq-odob haqidagi qarashlariga yaxshilik,vafodorlikni eng go'zal fazilat sifatida ulug'laydi,yomonlikni jafo keltiruvchi illat sifatida qorakadi: Har kimki vafo qilsa,vafo topqusidur, Har kimki jafo qilsa jafo topqusidur. Yaxshi kishi ko'rmagay yomonlig' hargiz, Har kimki yomon bo'lsa,jazo topqusidur. Bobur odamlarni elga yaxshilik qilib, o'zidan yaxshi nom qoldirishga chorlaydi: Bori elga yaxshilik qilgilki,mundin yaxshi yo'q. Kim degaylar dahr aro qoldi falondin yaxshi yo'q,. Bobur Afg'oniston va Hindistonda davlatni boshqarib turgan holda,umrining oxiriga qadar kindik qoni to'kilgan yurtni unutmadi.U o'z ona diyorini haddan ziyod sevadi,Vatanidan judoligidan g'am-alam chekadi. U tug'ilb o'sgan yurtini qoldirib ketishnixatolik,yuz qarolik deb bilad,o'zini o'z yurtidan judo bo'lgan g'arib his qiladi.Udeydi: Toli' yo'qi jonimga balolig' bo'ldi, Har ishniki ayladim xatolig' bo'ldi. O'z yerni qo'yib Hind sari yuzlandim, Yorab netayin,ne yuz qarolig' bo'ldi. Bobur pedagogik qarashlarining ahamiyati Zahriddin Muhammad Boburning ilm-ma'rifat haqidagi g'oyalari,axloq odob,yaxshilik,vafo,insonni xalqqa yaxshilik, qiladigan qilib tarbiyalash,mehnat ahlini qadrlash,insonparvarlik, Vatandan judolik g'am,alam ekanligi,adolat haqidagi qarashlari,axloqiy-ta'limiy fikrlari hozirgi davr yoshalr tarbiyasida ham g'oyat ahamiyatlidir. Bobur lirikasi Lirik merosi «Qobul devoni» (1519)ga, 1528-29 yillarda «Hind devoni» ga jamlangan. To'liq devon tuzgani haqida ma'lumot bor. She'rlarining umumiy hajmi 400 dan ortadi. Shundan 119 g'azal, 231 ruboiy va tuyuq, qit'a, fard, masnaviy kabi janrlarda asarlar yaratgan. She'rlarini mavzu jihatidan oshiqona, ta'limiy, tasavvufiy, hasbi hol kabi turlarga ajratish mumkin. Bobur she'riyati intellektual ...

Joylangan
25 Nov 2022 | 20:18:11
Bo'lim
Adabiyot
Fayl formati
zip → ppt
Fayl hajmi
955.92 KB
Ko'rishlar soni
1090 marta
Ko'chirishlar soni
405 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
28.03.2025 | 12:50
Arxiv ichida: ppt
Joylangan
25 Nov 2022 [ 20:18 ]
Bo'lim
Adabiyot
Fayl formati
zip → ppt
Fayl hajmi
955.92 KB
Ko'rishlar soni
1090 marta
Ko'chirishlar soni
405 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
28.03.2025 [ 12:50 ]
Arxiv ichida: ppt