Borliq va tabiat falsafasi

Borliq va tabiat falsafasi

O'quvchilarga / Falsafa
Borliq va tabiat falsafasi - rasmi

Material tavsifi

O'zbеkiston Rеspublikasi Oliy va o'rta maxsus ta'lim vazirligi Toshkеnt to'qimachilik va еngil sanoat instituti Bajardi: Raximova Tozagul Abdullaevna Toshkent -2010 Mavzu:Borliq va tabiat falsafasi Reja: Borliq , yo'qlik , mavjudlik , moddiylik va ruhiylik tushunchalari ; Obyektiv va subyektiv borliq tushunchalari ; Mikrodunyo , makrodunyo , megadunyo va ularning namoyon bo'lish hususiyat-lari. Borliq tushunchasi. Fayiasuflar qadim zamonlardan buyon «borliq» va «yo'qlik» haqida bahs yuritishgan. Ular borliqning vujudga kelishi, mohiyati, xususiyatlari va shakllari haqida ko'plab asarlar yozishgan. Xo'sh, borliq nima? Bu savol bir qarashda juda oddiy ko'ringani bilan unga shu choqqacha barcha kishilarni birday qanoatlantiradigan javob topilgani yo'q. Bu holat borliqqa turlicha nuqtai - nazarlardan qarashlarning mayjudligi bilan izohlanadi. Masalan. ayrim faylasuflar borliqni moddiylik, moddiv iismlar bilan bog'lab tushuntirishadi. Ularning nuqtai nazarlaricha. borliq - obektiv realtiicnigina qamrab oluvchi tushunchadir. U holda fikr, inson fafaiacuri. o'y-xavollarimiz borliq tushunchasidan chetda qoldr eicanda. degan savolga ular, bunday tushunchalar ob'eictiv reallikning hosilasidir. deb iavob berishadi. Falsafaning borliq haqidagi ta'limotni izohlaydigan qismi - ontologiya deb ataladi. (Bu tushunchani falsafada birinchi bor X. Volf qo'llagan). Olam va borliq masalalarini falsafaning ana shu sohasi o'rganadi. Yo'qlik hech nima demakdir. Hamma narsani hech narsaga aylantiruvchi, hamma narsaning ibtidosi ham, intihosi ham yo'qlikdir. Bu ma'noda yo'qlik cheksizlik, nihoyasizliic va mangulik bilan birdir. Yo'qlik chekingan joyda borliq paydo bo'ladi. Demak, borliqning bunyodkori ham, kushandasi ham yo'qlikdir. Borliq yo'qlidan yo'qlikkacha bo'lgan mayjudlikdir. Yo'qlikni hech narsa bilan qiyoslab bo'lmaydi. Fanda yo'qliK nima, degan savolga javob yo'q. Borliq haqidagi kontseptsiyalar. Tarixdan ma'lumici, faylasuflar borliq haqida turlicha g'oyalarni ilgari surishgan. Markaziy Osiyo tuprog'ida vujudga kelgan zardo'shtiylik ta'limotida borliq quyosh va olovning hosilasidir, alangalanib turgan olov borliqning asosiy mohiyatini tashkil etadi, deb hisoblangan. Chunid bu g'oyabo'yicha, har qanday o'zgarish va harakatning asosida olov yotadi va u borliqqa mavjudlik baxsh etadi. Qadimgi yunon faylasufi Suqrot borliqni bilim bilan qiyoslaydi va uningcha, biror narsa, biz uni bilsakkina bor bo'ladi, insonning bilimi qancha keng bo'lsa, u shuncha keng borliqni qamrab oladi, deb hisoblaydi. Qadimgi dunyoning atomist olimi demokrit borliq atomlar majmuasidan iborat deb tushuntirgan. Uning fikricha, borliqning mohiyati uning mavjudligidadir. Mayjud bo'lmagan narsa yo'qlikdir. Islom ta'limotida esa borliq bu ilohiy voqelikdir. Ya'ni u Olloh yaratgan mavjudlikdir. Bu borada vahdati vujud va vahdati mavjud ta'limotlari bo'lgan. Islom diniga mansub mutafakkirlar borliq haqidagi ta'limotni har taraflama rivojlantirganlar. Masalan. Forobiy fiKricha, ilk borliq azaliy Ollohning o'zidir. Beruniv fikricha. borliq shundav umumivlikki, и hamma narsaning asosida yotadi. Dетак. borliq hamma narsaning asosidir. Yevropada o'tgan olimlar David Yum va Jorj Bencti borliqni sezgilarimiz majmuasi ...


Ochish
Joylangan
Bo'lim Falsafa
Fayl formati zip → docx
Fayl hajmi 33.28 KB
Ko'rishlar soni 132 marta
Ko'chirishlar soni 11 marta
O'zgartirgan san'a: 28.03.2025 | 01:05 Arxiv ichida: docx
Joylangan
Bo'lim Falsafa
Fayl formati zip → docx
Fayl hajmi 33.28 KB
Ko'rishlar soni 132 marta
Ko'chirishlar soni 11 marta
O'zgartirish kiritilgan: Arxiv ichida: docx
Tepaga