Jahon quruqlik transporti. Jahonda temir yo'lga dastlab 1825 yili Angliyada asos solingan.Temir yo'lga Rossiyada 1837 yil,O'zbekistonda esa 1890 yil asos solingan.Temir yo'l qurish 1970 yillargacha jahonda juda tez o'sdi.Hozirda temir yo'lni yuk va yo'lovchi tashishdagi salmog'i kamaygan bo'lsa-da, u quruqlik transportining muhim tarmog'idir.Jahon temir yo'l turi XX asrning boshida asosan shakllangan bo'lib,hozirda uning umumiy uzunligi 1,3mln.km atrofida (1250ming km). Temir yo'l transporti iqlimiy sharoitlar va yil fasllari qanday bo'lishiga qaramay hamma vaqt ishlayveradi.Uning tezligi katta,ayniqsa yuk tashish tannarxi past.Temir yo'llarning elektrlashtirilishi,poezdlarning qatnov tezligi,og'irligi,temir yo'llarning yuk o'tkazish qobiliyati,ya'ni ularning ish unumini,ekologik muammoni oshiradi. Elektrlashtirilgan temir yo'llarning uzunligi jihatdan jahondagi yetakchi davlatlar: 1.AQSH 4. Fransiya 2.Rossiya 5. Italiya 3. Germaniya Temir yo'llar maydoni yirik mamlakatlarda boshqa transport turlariga qaraganda katta iqtisodiy foyda keltiradi.FTI sababli poezdlarning qatnov tezligi Fransiya va Yaponiyada.Fransiyada 1955 yil soatiga (331km),1981 yil 380km.1990 yil atrofida 515km tezlikda yuradi.Parij-Bordo 350km.s. Jahonda tashiladigan jami yukning 16%i,yo'lovchining 11%i temir yo'l transportida tashiladi.Lekin ayrim davlatlarda bu ko'rsatkich boshqacharoq.Masalan:Rossiyada jami tashiladigan yukning 55%i,AQSHda 30,3%i,Fransiyada 10,6%i,Yaponiyada 0,2%i temir yo'llarida tashiladi.Jami yo'lovchining esa Rossiyada 33,2%i, Yaponiyada 33,9%i,Fransiyada 9%i,AQSHda 0,2%i temir yo'llarda tashiladi. Temir yo'llarda yuk tashish tannarxi bir xil emas.Agar temir yo'llar tekislikdan o'tgan bo'lsa,yuklar ko'p va uzoq masofaga tashilsa va temir yo'llar elektrlashtirilgan bo'lsa bunday yo'llarda yuk tashish tannarxi arzonga tushadi.Aksincha elektrlashtirilmagan,relefi murakkab va oz yuk qisqa masofaga tashilsa,tannarxi yuqori bo'ladi. Temir yo'llar bir yo'lli va ikki yo'lli,bir izli va ikki izli bo'ladi.Masalan:O'zbekiston temir yo'llarining barchasi bir yo'lli. Yaponiyada bir izli temir yo'llar ko'p. Temir yo'llar: iqtisodiy,turistik,siyosiy va harbiy strategik ahamiyatga ega. Temir yo'l paromlari va tonellari temir yo'llarda yuk va yo'lovchi tashishni bir necha marta tezlashtiradi, vaqt,yoqig'i va ehtiyot qismlarni tejaydi.Masalan: Boku-Krasnovodsk. Harbiy - Gruzin yo'li.Jahonda 140 mamlakatda temir yo'li bo'lsa-da,ularning ichida birinchi oltilik davlatlari hissasiga temir yo'llar umumiy uzunligining yarmi to'g'ri keladi.Ular: AQSH (26500km),MDH (14500km), Kanada,Hindiston, Xitoy, AvstraliY. Temir yo'l tarmoqlarining zichligi (100km2 joyga 10km) boyicha xorijiy Yevropadavlatlari ajralib turadi.Ayni vaqtda temir yo'l tarmoqlari juda siyrak yoki mutlaqo yo'q (30davlat asosan Yaqin Sharq va G'arbiy Afrikada) davlatlar ham mavjud. Temir yo'l tarmoqlarining zichligiga ko'ra jahonda Germaniya,Shveysariya,Chexiya ajralib turadi.AQSH va Buyuk Britaniyada temir yo'llar qisqarmoqda. Avtomobil transporti-XX asr transporti hisoblanadi.Bu transport istalgan tomonga bora oladigan eng qulay transportdir.U yuklarni yo'lda tushirib ortmay bevosita iste'molchiga to'g'ri yetkazib bera oladi. Avtomobil transporti sanoat va qishloq xo'jalik korxonalarini magistral transport bilan bog'laydi.Shahar atrofida va qisqa masofaga yuk tashishda eng afzal transport hisoblanadi.Shuningdek tog' oldi va tog'li rayonlar uchun katta ahamiyatga ega. Avtomobil yo'llarining uzunligi tobora ortib ...

Joylangan
06 Jan 2023 | 20:39:13
Bo'lim
Geografiya
Fayl formati
zip → docx
Fayl hajmi
25.41 KB
Ko'rishlar soni
269 marta
Ko'chirishlar soni
9 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
28.03.2025 | 17:42
Arxiv ichida: docx
Joylangan
06 Jan 2023 [ 20:39 ]
Bo'lim
Geografiya
Fayl formati
zip → docx
Fayl hajmi
25.41 KB
Ko'rishlar soni
269 marta
Ko'chirishlar soni
9 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
28.03.2025 [ 17:42 ]
Arxiv ichida: docx