Birliklardan hosil bo'lgan onning miqdoriy tarkibi Reja: 1. Sonlarning tartib va miqdori 2. Sonlarni taqqoslash 3. Kattalik 4. Joyni bilish 5. Mashg'ulotlarda ishni tashkil qilish Birliklardan hosil bo'lgan sonning miqdoriy tarkibi Bolalar 5 soni ichidagi birliklar tarkibi bilan tanishtiriladi. To'plam tarkibini tushuntirish va shu asosida bolalarda sonning tarkibi haqida tasawur hosil qilish uchun bir-biridan ajralib turadigan narsalar yig'indisi tanlab olinadi. Agar.2 sonining tarkibi parallel ichiqilsa, bolalar sonning miqdoriy ahamiyatini tezrocftf^ntimb oladilar. Awal hamma bolalar ayni bir tarqatma material bilan, keyinchalik esa har xil material bilan ishlaydilat^Jwjonning tarkibida kamidaj 2-3 xildagi narsalar ko'rsatiladi. Bolalar darhol guruh qanday tuzilganligini, unda har xil pred metlardan nechtadan borligini va ularning hammasi nechtaiigim, narsalarning nominiva sonini (Itata qsimcha Itakosa 1 ta piyola-hammasi bo'lib 3 ta idish-tovoq) aytib berishlari zarur. Aniq savollar asta-sekin umumiyroq savollar bilan almashtirib bonladi. Masalan: ,,Har xil o'yinchoqlardan nechtadan oldingiz? Ularning hammasi nechta? Sizd^ganday;q^b 4 ta o'yinchoa hosil boIdi. Bolalar javoblarining xilma-xil ifoda qilinishidan foyda lamshlan uchun faqat savollargina emas, balki ularni tuzish tartibi ham o zgartiriladi. Bolalar narsalardan nechtadan borligini keyin cnahk esa ularning umumiy sonini, keyin esa har xil narsalardan nechtadan borligini ayta oladilar. Bilimlarni umumlashtirish uchun quyidagi savollar tavsiya etiladi. ,,Agar men 4 sonini aytsam sen nechta har xil o'yinchoq olasan? Agar men 3 sonini aytsam' sen necha marta sakraysan? Pedagog (tarbiyachi) aytilgan sondagi o'yinchoq tanlab olish topshmg mi beradi. Bunda umumiy va aniq narsa bir-biri bilan birgahkda kelishi muhimdir. Bolalar asta-sekin sonlarning miqdoriy ahamiyatini anglab boradilar. Besh ichida sonning miqdoriy tarkibini bilish maktabga tayyorlov guruhida ularni 2 va 3 sonlarini bittadan ayirish yo'h bilan sanash usullarini egallab olishlariga jmkpn beradi, Sonlarning tartib va miqdori Besh yoshli bolalar turmushda tartib sonlardan foydalan salarda, ko'pincha ularni noto'g'ri, miqdor sonlar o'rnida ishlatadilar. Shumng uchun tartib sonlarning ahamiyatini tushuntirib berishlari zarur. sonning tartib ahamiyatini ochib berish uni sonlarning miqdony ahamiyati bilan taqqoslashi imkonini beradi. Narsalarning nechta ekanhgmi bilish kerak bo'lganida ular bir, ikki, uch, to'rt va hokazo deb sanaydilar. Ya'ni, shu tartibning o'rnini topish uchun boshqacha sanaladi. ,,Nechanchi? Sanoq bo'yicha nechanchi? - savoliga javob berayotib: ,,Birinchi, ikkinchi, uchinchi va hokazo, - deb sanaladi. Bolalar ko'pincha nechanchi? qanday? savollarini bir-biridan yaxshi ajrata olmaydilar. Keyingi savol narsaning sifat xossalarining rangmi, o'lchammi ajratib ko'rsatishni talab etadi Qancha? nechanchi?, sanoq bo'yicha nechanchi?, qanday? Savollarini navbatma-navbat ishlatish ularning ma'nosini ochib ko'rsatish imkonini beradi. Bolalarga qancha? so'rog'iga javob berish uchun narsani qanday tartibda sanashning ahamiyati yo'q ekanligi haqida bir necha bor aytib o'tilgan. Ular endi narsaning boshqa narsalar ...

Joylangan
04 May 2024 | 07:58:22
Bo'lim
Matematika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
27.61 KB
Ko'rishlar soni
157 marta
Ko'chirishlar soni
7 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 12:23
Arxiv ichida: doc
Joylangan
04 May 2024 [ 07:58 ]
Bo'lim
Matematika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
27.61 KB
Ko'rishlar soni
157 marta
Ko'chirishlar soni
7 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 12:23 ]
Arxiv ichida: doc