Pedagogikada asosiy tushunchalar Reja: 1. Ilm, bilim, ko'nikma va ta'lim pedagogika fani tushunchasi. 2. Tarbiya, o'z-o'zini tarbiyalash, qayta tarbiyalash pedagogikaning asosiy tushunchasi. 3. Ma'lumot - insonga ma'lumot beradigan va shaxsini shakllantiradigan asosiy tushuncha. 4. Pedagogika kategoriyalarini bilish-barkamol insonni tarbiyalashning zaruriy sharti. Pedagogika faniga tavsif berilganda «ta'lim», «tarbiya», hamda «ma'lumot» degan so'zlarni ishlatdik.Bu so'zlar o'zaro bog'langan bo'lib bir-birini to'ldiradi. Shunday qilib pedagogikaning asosiy kategoriyalari (tushunchalari) quyidagilar: Ta'lim, tarbiya, ma'lumot, shaxsning kamol topishi, maktab. Bundan tashqari «o'quvchi», «o'qituvchi», «usul», «intizom», «irsiyat», «muhit», «direktor», «talaba» kabi tushuncha-nomlar ham mavjudki, ular ham pedagogik tushunchalar hisoblanadi. Ta'lim deb - maxsus tayyorlangan kishilar rahbarligida o'tkaziladigan, o'quvchilarni bilim, ko'nikma va malakalar bilan qurollantiradigan, ularning bilish qobiliyatini o'stiradigan, dunyoqarashini shakllantiradigan jarayondir. Agar tarbiya bola tug'ilgandan boshlab umrining oxirigacha oilada, maktabda va jamoaatchilik ta'sirida shakllansa, kamol topsa, ta'lim chegaralangan (Mn: sinf xonasi, kabinetlarda) joyda tashkil etiladi. Ta'lim o'qituvchi tarbiyasi (ta'limni) rahbarligida muayyan belgilangan vaqtda olib boriladi. Tarbiya deb - yosh avlodni ma'lum faoliyatga tarbiyalash uchun ularga ma'lum maqsadga qarata planli va sistemali ta'sir etishga aytiladi. Tarbiya bola tug'ilgandan boshlab umrining oxirigacha davom etadigan jarayondir.Tarbiya ta'lim va ma'lumot natijalarini o'zida aks ettiradi. Shaxsning shakllanishi va rivojlanishi (kamol topishi) deb - ta'lim -tarbiya natijasida, shuningdek irsiyat va muhitning ta'siri natijasida odamning inson mohiyatiga ko'tarilishi va inson shaxsining aqliy, aqloqiy, jismoniy jihatdan mukammallashiga aytiladi. Insonni ta'lim-tarbiya orqali, tarbiyaviy ta'sir natijasida hamda irsiyat va muhitning ta'sirida uning shakllanishi, rivojlantirish mumkin. Bu jarayon insonning butun hayot yo'li davomida olib boriladi va ta'sir natijasini ko'rsatadi. 2. 2. Tarbiya, o'z-o'zini tarbiyalash, qayta tarbiyalash pedagogikaning asosiy tushunchasi. Ma'lumki, pedagogikaning asosiy tushunchasi, predmeti bo'lgan tarbiya ijtimoiy hodisadir. Tarbiya kishilik jamiyati ibtidosida paydo bo'lgan va bashariyat manfaatlari uchun xizmat qilib kelgan tarbiya avlodlar o'rtasidagi aloqani ta'minlaydi. Kattalar o'zlari turmush jarayonida orttirgan tajribalarini o'zidan keyingi avlodga o'rgatib borganlar.Demak, tarbiyalash avvalo ijtimoiy hayot jarayonida yig'ilgan tajribalarni avlodlarga yetkazib berishdir. Tajriba ijtimoiy hodisa sifatida inson shaxsini tarkib toptirish uni hayotga tayyorlash va shunday bo'lib qoladi. Shaxs kamoloti murakkab dialektik jarayon bo'lib, kishiga ta'sir ko'rsatadigan obyektiv, subyektiv omillar stixiyali va maxsus (ongli) yo'naltirib boriladi. Ibtidoiy jamoa davrida ta'lim-tarbiya umumning ishi hisoblangan.Butun bir jamoa bir kishi rahbarligida ov qilgan, mehnat qilgan boshqarib borilgan.Quldorlik jamoasi davriga kelib quldorlarning bolasiga beriladigan tarbiya bilan qulning bolasiga beriladigan tarbiyada tafovut vujudga keldi.Bu davrga kelib tarbiya borasida uyg'onish (rezonans) davri boshlandi desak mubolag'a bo'lmaydi.Chunki ta'lim-tarbiyaning tamal toshini belgilaydigan qonun-qoidalar, urf-odatlar tizimi shakllandi, taraqqiy etdi.Barcha xildagi tajriba shakllari ham tarbiya mazmunini tashkil etavermaydi. Chunki: - birinchidan, har qanday o'tmish tajribasida ...

Joylangan
06 May 2024 | 05:41:10
Bo'lim
Matematika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
18.97 KB
Ko'rishlar soni
134 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 14:03
Arxiv ichida: doc
Joylangan
06 May 2024 [ 05:41 ]
Bo'lim
Matematika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
18.97 KB
Ko'rishlar soni
134 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 14:03 ]
Arxiv ichida: doc