Tovushlarning to'g'ri talaffuzi yuzasidan olib boriladigan ishlar mazmuni

Tovushlarning to'g'ri talaffuzi yuzasidan olib boriladigan ishlar mazmuni

O'quvchilarga / Pedagogika
Tovushlarning to'g'ri talaffuzi yuzasidan olib boriladigan ishlar mazmuni - rasmi

Material tavsifi

Tovushlarning to'g'ri talaffuzi yuzasidan olib boriladigan ishlar mazmuni Reja: Bolalarni to'g'ri talaffuzga o'rgatishning mazmuni va mohiyati. Talaffuzga o'rgatishning asosiy bosqichlari. Bolalarni to'g'ri talaffuzga o'rgatish asosiy vazifalari. Tovush hosil qilishda ishtirok etadigan turli organlarning ahamiyati. Bolalarni to'g'ri talaffuzga o'rgatishning mazmuni va mohiyati. Tarbiyachi u yoki bu tovush tarkibida turli nutq organlari: lablar, tishlar va til ishtirok etayotganini korsatadi hamda tushuntirib beradi. Bolalarning tovushlarni ifoda etishda nutq organlari holatini korib olishlari ularning tog'ri talaffuzni ozlashtirib olishlarida yordam beradi. Bu boradagi ish tajribasi shuni korsatmoqdaki, ushbu yonalishdagi mashqlar ijobiy natijalarga olib keladi. Amaliyotda bu metodik usullar kopincha birgalikda qollaniladi va ular doimo birbirini toldiradilar. «I» qattiq tovushining tog'ri talaffuzini shakllantirish. Tarbiyachi tovush artikulyatsiyasini namoyish etadi va bolalarga tilning talaffuz chog'idagi holatini korishni taklif qiladi. Songra u tovushni bir necha bor talafuz qiladi, keyin esa bolalar uni takrorlaydilar. Agar bolalar sozlardagi tovushni tog'ri talaffuz eta olsalar, yangi gaplarga va tort qatorli kichik-kichik sherlarni yod olishga otish mumkin. Ravon nutqni rivojlantirish asosida turli aloqa vositalaridan (so'zlar, gaplar, matn qismlari o'rtasida) foydalanish, turli toifadagi matnlar - tasvirlash, bayon qilish, mulohaza yuritish tuzilmasi haqidagi tasavvurlarni shakllantirish qobiliyatini o'rgatish yotadi. Tovush. Ayrim tarbiyachi pedagoglarda tovush tabiatdan beriladi (xudo bergan) deyishadi. Maxsus tovush yillar davomida o'zgarishi, aynishi mumkin. Shuning uchun doim mashq qilib uni rivojlantirib turish lozim bo'ladi. Tovush apparati uch bo'limdan iborat: generator, energetik, rezonator. Tovushning hosil bo'lishi: Tovush kuchi bilan bog'liq (nutq apparati organlari bilan bog'liq). Tovush jarangdorligi (tovush jarangdorligi turli masofalarga yuborib baland pastligini o'zgartirish). Tovushning egiluvchanligi va harakatchanligi (tovushni o'zgartira olishi, tovushning baland-pastligi). Diapazon-tovushning hajmi (chegarasi eng baland va eng pastki ton bilan belgidir). Tembr-tovushning yaqinligi, yumshoqligi, silliqligi, xususiyligi. Tovush apparatining charchashi, tovushda bo'lgan nuqsonlar va buzilishlar orqali yuzaga keladi. Nutqning tovush madaniyatini tarbiyalashda intonatsion ifodalilik, temp, talaffuz va fikrni bayon qilishning ravonligi ustida ishlashga ko'proq ahamiyat berish darkor, zero, ravon nutqning shakllanishi ushbu ko'nikmalarga asoslanadi. Nutqning tovush madaniyatini tarbiyalash ham til borlig'ini eng oddiy anglashni shakllantirish bilan o'zaro bog'liqdir. Maktabgacha yoshdagi katta bolalar so'zlar, tovushlar, qofiyalar bilan faol o'ynaydilar. Ular so'z jaranglagandagi umumiy va alohida jihatlarni payqay oladilar, artikulyatsion va akustik jihatdan bir-biriga yaqin bo'lgan tovushlarni (SSh, S-Z) farqlay oladilar, maqol, matal va tez aytishlardagi 4-5 ta so'zda uchragan tovushlarni sezadilar Talaffuzga o'rgatishning asosiy bosqichlari. Talaffuzga o'rgatish 3-bosqichda amalga oshiriladi 1-bosqich Ayrim tovushlar talaffuzini shakllantirish - bu qattiq va yumshoq, jarangli va jarangsiz undoshlar talaffuzi ustida ishlashni kozda tutadi; B-lab portlovchi jarangli undosh tovush. So'zning oxirida, boshida va o'rtasida keladi. B…, …B…, …B, B-V ...


Ochish
Joylangan
Bo'lim Pedagogika
Fayl formati zip → doc
Fayl hajmi 16.14 KB
Ko'rishlar soni 54 marta
Ko'chirishlar soni 7 marta
O'zgartirgan san'a: 30.03.2025 | 17:18 Arxiv ichida: doc
Joylangan
Bo'lim Pedagogika
Fayl formati zip → doc
Fayl hajmi 16.14 KB
Ko'rishlar soni 54 marta
Ko'chirishlar soni 7 marta
O'zgartirish kiritilgan: Arxiv ichida: doc
Tepaga