Bugungi o'zbek romanida dazr, tarix. zamon masalasi Reja: 1. Romanning jamiyat ma'naviy taraqqiyotida, inson kamolotida tutgan o'rni, Analitik qahramonga ega bo'lgan romanlar. 2. Tarixiy va ijtimoiy voqelik uzining haqikyay ifodasini topgan romanlar. Z. Totalitar tuzum illatlari tub mohiyati ochib berilgan romanlar. 4. Roman janridagi izlanishlar: modernistik yo'nalishdagi romanlarning yuzaga kelishi. Sirtdan qaraganda hozirgi davr adabiyoti zksperimental adabiyotdek taassurot qoldiradi. Haqiqatan ham keyingi yillar yachsha shunday asarlar (Omon Muxtorning «Ko'zgu oldidagi odam», «Tepalikdagi xaroba», «Ffu» romanlari, Shoim Bo'taevning «K^uyo'lishdagi uy» qissasi va b.) vujudga keldiki, ularning zaiirida yotgan adiblar niyatini maxsus tayyorgarliksiz anglash Kyayin. Chunki an'anaviy uslubda emas,g'arbning modernistik abiyot deb atalmish yo'nalishida yozishgan. Malumki, bu tarzdagi ,abiyotda obyektiv olam, voqelik, inson, uning xatti-harakati, u ^shagan yoki yashayotgan jamiyat muhiti, mafkurasi yozuvchining tasvir bekti bo'lmay, balki insonning ularga munosabati, to'g'rirogi, Uning tafakkur yo'nalishi asosiy obyekt sanaladi. Kitobxon bevosita qahramon bilan emas, uning tafakkuri bilan munosabatga kirishadi, qahramon esa yozuvchi tomonidan yaratilgan inson emas, tabiiy harakati, shuuri ila1 go'yo o'zini-o'zi yaratgan (albatta, shartli ravishda), yozuvchini o'z ong oqimi yo'nalishiga soladigan intellektual shaxsdir. Lekin adabiyotshunoslik ilmidan malumki, insonni bir holatdan ikkinchi holatga soladigan, ezg'ulikka undaydig'an, komil ineonga aylantiradigan narsa shakl, katta falsafiy tafakkur emas, shu tafakkurning asos-zaminida yotgan mohiyatdir. Agar biz hozirgi romanlarga shu mohiyat nuqtai nazari bnlan endashsak, ular shaqlan yangi bo'lgani bilan mazmunan asl o'zbek adabiyoti an'ana'larini eslatadi. Biz adabietda insonning baxti va baxtsizligi, boshiga tushgan kulfat va fojiasiga jamiyat aybdor deb sharhlashga o'rganib qolganmiz. Lekin jamiyat abstrakt . narsa ekanligin, u inson faoliyati orqali realikka aylanishini, say-harakati tufayli yuzaga kelishini, inson manfaatlari uchun ijobiy yoki salbiy rol o'ynan^i uni boshqaruvchi insonga bog'liqligini uylab ko'rmaymiz. Hatto mumtoz adabiyot^agi ' adolatli shoh obrazi talqiniga dunyoqarashning cheklanganligi deb unga qarshi chiqqanmiz. Antik dunyo adabiyotining tamal toshini qo'ygan Esxil, Evripid, Sofokllarning taqdiri azallikg'oyasiga ham qarshi chiqib, uni inkor qilganmiz. Lekin botinan hamisha bir narsaga tan berib kelganmiz va his qilganmiz. Yani inson tiynatidagi insoniy xususiyatlar - hallollik, diyonatlilik, iymonlik uning taqdirida katta ijobiy rol o'ynashini. Malumki, bu ijtimoiy masala islom dini ta'siridagi adabiyotning bosh masalasi hisoblangan. Butungi kunda buni haqiqat ekanligini ochiqchasiga tan ola boshladik. «Ffu» romani asosida xuddi shu masala yotadi. Adib kechagi o'zi yashagan hayotga va uning hosilasiga Sharq falsafasi nuqtai nazaridan yondashib, o'z qarashlarini asoslaydi. Bu borada o'zining hayotini bosh qahramoni Mulla Toshpo'lat va uning oilasi faoliyati tasvirida ishontiradi. , Malumki, insonning barcha harakati ham faoliyat bo'lmaddi. Malum bir insoniy ehtiyoj,; maqsad sari qaratilgan harakatgina faoliyat sanaladi. Shoyim Bo'taevning «qo'rg'onlangan oy» ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:17:20
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
23.32 KB
Ko'rishlar soni
34 marta
Ko'chirishlar soni
0 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 15:55
Arxiv ichida: doc
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:17 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
23.32 KB
Ko'rishlar soni
34 marta
Ko'chirishlar soni
0 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 15:55 ]
Arxiv ichida: doc