Maktab o'quv rejasida mehnat ta'limining qo'yilishi, uning tariyxiy taroqqiyoti Reja: 1. mehnat va kasb tayorgarligining asosiy yo'nalishlari. 2. mehnat ta'limining rivojlanish tarixi. 3. o'rta osiyoda eshlarga mehnat ta'limini berishning tarixi. qayta ko'rish munosobati bilan umum ta'lim, mehnat politexnika maktabi oldiga qo'yiladigan talablar ortib bormokda. Bu talablar tabiet va jamiet koydolarini bilish maqsadida ma'lum mazmunini fan va texnikaning eng engi yutuklari bilan boyitishga: ta'lim- tarbie joroenida mehnat ta'limini rol'ini oshirish va bololarni tarbielash uchun oto anolarning ukutuvchilarning mas'uliyatini ko'paytirishga ajiratilgan. Bu o'z navbatida politexnik va mehnat ta'limi oldiga murakkab va mas'uliyatli vazifalar kuyyadi. Vijudga kelgan imkonietlardan mehnat o'qituvchisi shaxsinixar tomonlama rivojlantirish uchun tulik foydolanish imkonietini beradi.mehnat ta'limi mutaxosis tayorlashni o'z maxsadi qilib kuymaydi, balki o'quvchining shaxsini rivojlantirish vasitasi hisoblanadi. Maktabdagi mehnat ta'limi, tarbiesi va ma'lumati, maktabda mehnat aosini namoet bo'lishi va uning uzagi bo'lib, u bololarning bilim ishlab chiqarish faoliyati o'z uziga xizmat qilish, o'z aro erdam ko'rsatish, estetika va jismoniy rivojlanish jorienidagi mehnat kuch goyrotlarini kamrab olodi . mehnat ta'limi mehnat mo'lumati berishning tarkibiy kismi hisoblonodi. ta'lim joroenida yigit va kizlar mehnatning politexnik ( ayni vaqtta xam nazariy, xam amaliy) samarali, eng oddiy osossiy negizlari va tarbieviy kisimlarini umumlashgan mehnat malakalarini bilish va amaliy faoliyat usullarini egallashga qaratilgan. 1920 yil xali maoif xodimlari tamonidan o'qitishning kompleks, biroz keyinirok esa proyekt (loyiha) sistemasi poydo buldi: proyekt sistemasiga binoan matematika, ximiya, biologiya va boshko o'quv predmetlariga oid bilim elementlari o'quvchilarga beriladigan mehnat topshiriqlari otirafiga gruppalash boshlandi. Masalan, bogda ura kozish topshirigini olgan o'quvchilar uni bajarish uchun koncha tupurok chikarib tashlashni hisoblashlari ( matematika), ura konturini belgilashlari (chizmachilik) tupurok xarakteri bilan tan olishlari (geografiya) kerak edi. o'quv protsessining bundoy tashkil etishda o'quvchilarni fan asoslaridan sistemali bilimlar bilan kirollantirishni iloji yukligi mutloko ravshan. mehnat ta'limining o'zi xam xech narsa yutmagan, chunkiy u yaqin sistemasiz olib borilgan, vaqtincha iqtisodiy topshiriqlar bilan bog'liq bo'lgan. 1932 yilda boshlang'ich va o'rta maktablarning o'quv programmalari va rejimi to'g'risidagi karorida maktablarda fan asoslarini predmetli utish ishlandi, o'quv rejasiga boshqa o'quv predmetlari bilan bir katorda mehnat ta'limi xam mustaqil predmet bo'lib kirdi. 1937 yilda maktablarda mustaqil o'quv predmeti sifatida mehnat ta'limi tugatildi. 1952 yil mehnat ta'limiga jamoatchilik e'tibori koratildi. Maktabda politexnik ta'lim va mehnat tarbiyasini rivojlantirishning zarurligi kursatildi. 1954 yili mehnat ta'limini o'rta maktab o'quv rejasiga usib kelaetgan esh avlodni kamol toptirish vositalaridan biri sifatida kiritildi. 1998 yili O'zbekiston Respublikasida umumiy o'rta ta'limini tashkil etish to'g'risida O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining Karorida umumiy o'rta ta'limning ta'lim dasturlari: o'quvchilarning muntazam bilim olishini, ulorga ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:29:26
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
16.22 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 16:18
Arxiv ichida: doc
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:29 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
16.22 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 16:18 ]
Arxiv ichida: doc