o'qituvchining darsdagi mahorati tarbiyachining mahorati Reja: o'qituvchining dars davomidagi mehnati va uni tashkil etishining asosiy yo'nalishlari. o'qituvchilarning bilim anglash faoliyatini boshqarishda o'qituvchining mahorati. Tarbiyachining mahorati. o'qituvchi o'quvchilarga nibatan muayyan holatda tursagina (bu holat ularning yoshiga karab turlicha bo'ladi). Pedagogik ta'sir ko'rsatishni muvaffakiyatli amalga oshira oladi. Mazkur holat o'quvchilar bilan muomala sohasida o'qituvchining asosiy yul-yurigidan iborat bo'lib, u o'quvchilarning psixologik yosh xususiyatlariga monand bo'ladi. Tarbiyaning mavjud tajribasini tahlil qilib tajriba sinov ishi o'quvchilarning yoshiga muvofik ravishda o'qituvchi holati (tutgan yo'li)ning o'zgarish mezonini aniklashga imkon beradi. Bu o'quvchilar kollektiviga nisbatan tashqi holatdan malum darajada ichki holatga utish, o'quvchilarga bevosita ta'sir ko'rsatishning kamayishi va bevosita ta'sirini ortishi: kollektivni boshqarish organlariga berish, xar bir bola shaxsining ichki olamiga ko'p ta'sir etishga utishdir. Turli yoshdagi o'quvchilarning muomalasiga ta'sir ko'rsatish subyekti bo'lgan o'qituvchi tutgan yul va mahoratini umumlashtirilgan tavsifini quyidagi tasavvur qilish mumkin. Kuyi sinflarda o'qituvchi tashkilotchi bo'lib maydonga chikadi. V.Dalning lugatiga karaganda - tuzuvchi - tasis etuvchi (tashkil etish - yulga kuyish, katiy asoslash degan so'zdan) manoni bildiradi. Pedagogni kichik yoshdagi o'quvchilar hayotiga ta'sir ko'rsatishning asosiy mazmuni uni tashkil etish zarurati bilan belgilanadi. Kichik yoshdagi o'quvchilar kollektivlarida talabchan va kuvnok tarbiyachi bula oladigan, bolalarning faol ijodkorlik bilan tula hayotni tashkil etib, ular orasida o'zaro xayrixoxlik, gamxurlik vaziyatini, zavkli vaziyatni vujudga keltira oladigan tarbiyachilar katta obru-etibor kozonadilar. Bolalar katta yoshdagi bunday kishilarni o'z dustlari deb kabul qilishga moyildirlar. Bunday munosabat eng yaxshi munosabatdir, chunki u katta yoshdagi kishiga tashkiliy vazifalarni xal etishni osonlantiradi, tarbiya vazifalarini moxirlik bilan samarali xal etishga yordam beradi. o'smirlar ukiydigan sinflarda o'qituvchining holati rahbar degan so'z bilan ifodalanishi mumkin. V.Dal bu so'zni kuyidagicha, yani kursatuvchi, murabbiy, inboshi, boshlovchi deb ta'riflaydi. Pedagoglarning o'smirlarga ta'sir ko'rsatishning asosiy mazmuni, ularning faoliyatiga rahbarlik qilish zarurati bilan belgilanadi, bu faoliyat o'z-o'zini tashkil qilishning kuprok ulushini uziga kamrab oladi, bu esa o'qituvchining ta'lim-tarbiya jarayonining rahbari sifatida, o'quvchiga quyidagi talablar mazmunini ochib beradi. o'smirlar pedagogik talablarni ongli va sidkidildan bajarishlari o'qituvchi va o'quvchining bir xil yul tutishi zarurdir, u bilish nuqtai nazaridan kizikarli bo'lishi yoki amaliy jihatdan foydali bo'lishi zarur, yoxud hissiyotlarni va xakozolar uchun kerak, boshqacha so'zlar bilan aytganda, kollektiv faoliyat jarayonini kulaylashtirish zarurdir, aks holda talab samarasiz bo'lib koladi, katta yoshdagi o'smirlarga nisbatan o'qituvchi xomiy yoki tarbiyachi holatida turadi, bu so'zlar V.Dal lugatida «xomiylik qiluvchi, gamxur, serharakat» sifatida ta'riflanadi. Bunday holat shuni takozo kiladiki, o'qituvchi faoliyatining shunday sohalarida, yani bevosita aralashuv kam sara beradigan sohalarda, o'quvchilarning o'zaro harakatlariga alohida etibor berish lozim, bu esa pedagogdan katta yoshdagi ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:35:17
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
16.3 KB
Ko'rishlar soni
50 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 16:32
Arxiv ichida: doc
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:35 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
16.3 KB
Ko'rishlar soni
50 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 16:32 ]
Arxiv ichida: doc