O'qituvchi-talaba tizimidagi munosabatlar axloqi Demokratlashtirish va insonparvarlashtirish tamoyillari zamonaviy ta'lim islohotining asosiy omillari sifatida e'lon qilingan. Va bu tabiiy. Biz bolalarni yangi hayotga tayyorlaymiz, bu yerda asosiy qadriyat insonning individualligi, uning maksimal darajada o'zini o'zi anglashi bo'lishi kerak. Ammo buning uchun shaxsning o'zi o'zining qadr-qimmatini, ozodligini, erkinligini his qilishi kerak. Talaba shaxsini hurmat qilish, eng avvalo, tenglik, teng huquqlilik, o'qituvchi va talaba o'rtasida lavozim, madaniyat va ta'lim darajasi, yoshi, hayotiy tajribasi va boshqalar farqiga qaramay hamkorlikni nazarda tutadi. Sheriklik - bu talabaning o'qituvchiga obyektiv ravishda bog'liqligi - ularning o'zaro munosabatlarining kasbiy xususiyatlaridan biri. Yana bir qiyinchilik shundaki, har bir zamonaviy o'qituvchi demokratik tafakkur va xulq-atvorning o'z-o'zidan yaqqol ko'rinib turgan belgisi sifatida talaba shaxsini hurmat qilishning o'rni va zarurligini xayoliga ham keltirmaydi. Lekin real hayotda bu hurmat ko'pincha faqat deklaratsiya bo'lib qoladi.Talaba shaxsiga hurmat qanday namoyon bo'lishi kerak? Hurmat birinchi navbatda ishonch: o'qituvchi o'quvchilarda o'z qarashlari va manfaatlariga ega bo'lgan teng odamlarni ko'radi va ular uni xuddi shunday qabul qilishlariga umid qiladi. Ishonch o'quvchi shaxsiga bo'lgan qiziqish bilan bog'liq bo'lib, boshqalarda unga hurmat namoyon bo'ladi va bunda gap hali shakllanmagan, shakllanish jarayonida bo'lgan shaxs haqida ketmoqda, bu ayniqsa qiyin. Qiziqish odatda shundan boshlanadi bag'rikenglik: talaba tafakkurining, uning qarashlarining mustaqilligiga bag'rikenglik. Ko'rinish(ba'zan hayratlanarli), uning ko'pincha g'ayrioddiy xatti-harakati bo'lishi mumkin. O'qituvchi bugungi kunda nafaqat sochni, balki o'smirlarning fikrlarini ham taroq bilan kesish mumkin emasligiga ko'nikishi kerak va buni xotirjam qabul qilish kerak. Bundan tashqari, o'qituvchining o'zi qiziqishi, harakatlari, yordami bilan ularda o'z shaxsiyligi va mustaqilligini namoyon qilish istagini uyg'otishi kerak. O'qituvchining o'quvchi shaxsiga bo'lgan qiziqishining yana bir axloqiy tomoni bor - bu, talabaning qiziqishini qidirish o'ziga, uning manfaatiga qiziqish. Zero, axborotni o'rganish va idrok etishning psixologik asosi unga qiziqishdir; va shuning uchun bizning kasbiy sharafimiz masalasi bu qiziqishni uyg'ota olishdir. Shu bilan birga, o'quvchilarning qiziqishiga e'tibor qaratish ham ularga bo'lgan hurmatning namoyonidir. Talabalarga ishonch ta'lim munosabatlarini demokratlashtirishning mumkin bo'lgan shakli sifatida o'quvchilarning o'qituvchi haqidagi fikrini hurmat qilishda ham namoyon bo'lishi kerak. Albatta, bu talaba bilan o'rtoq o'qituvchilarining afzalliklari yoki kamchiliklarini muhokama qilish haqida emas: bu axloqiy emas. Ammo o'quvchilarning o'zlari haqidagi fikrlari bilan ochiq qiziqish, bu fikrni o'rganish va undan o'z fikrlarini to'g'rilash uchun foydalanish ularga bo'lgan ishonch shaklidir. Talaba shaxsiga bo'lgan hurmatning yana bir ko'rinishi shaxsiy qadrqimmatini kamsitishga yo'l qo'yilmasligidir. Biroq, amalda u juda tez-tez buziladi 241 O'quvchilarni xo'rlashga o'rganib qolganmiz - nigoh, ohang, masxara, baqirib O'qituvchining tartib-intizomga chaqirayotgani va intizom buzuvchilar ko'pligi afsuski, hozirda oddiy hol. Va bularning barchasi yomonlik emas, ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:35:17
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
2.38 MB
Ko'rishlar soni
48 marta
Ko'chirishlar soni
5 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 16:32
Arxiv ichida: pptx
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:35 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
2.38 MB
Ko'rishlar soni
48 marta
Ko'chirishlar soni
5 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 16:32 ]
Arxiv ichida: pptx