O'quv materialini o'ylab chiqarilgan tushunchalar, umumiy sxema asosida taqsimlama, uni har doim har tomonlama ko'rib chiq! Reja: 1. Umumiy harakatlar vositasidan foydalanmay keyingi holatlarni keltirib chiqar, ularni predmet tabiati asosida rivojlantir! 2. ta'lim mazmuni hozirgi zamon fani darajasiga mos bo'lishi kerak ! 3. Tashqi sharoit, vaqt, joy, holatga mos holatda o'qitish qoidalari 4. O'qituvchiga tegishli bo'lgan o'qitish qoidalari Buni tushuntirishga harakat qilamiz. Gap asosan matematik predmetlar, xususan arifmetika to'g'risida boryapti. Tabiatshunoslikni umumiy tushunchalar va belgilar asosida o'rganish mumkin, boshida yagona tushuncha asosida ko'plabtushunchalar shakllantiriladi. Shu usulda Liney sistemasi va undagi o'qitish sistemasi paydo bo'lgan. Arifmetikada sonlarni aniq bir amallar asosida(qo'shish, ayirish va h.k.) qismlarga ajratish mumkin. Bu va boshqa hollarda bitta fikr, bitta amal, bitta usul ushlab olinib, uni boshqa hollarga tadbiq qilinadi. Bu eski abstrakt o'qitish. Bu fikrni boshlang'ich sinf misolida ko'rgazmali qilib tushuntiramiz. Buyumlarni katta kichikligiga, rangi, shakliga qarab ajratish mumkin yoki bitta predmetni o'zini turli belgilarga ajratsa bo'ladi. Birinchi holda bitta tushuncha bitta predmetni ifodalaydi, ikkinchida predmet tushunchani ifodalaydi. Ikkinchisi bizning maqsadimizga muvofiq, chunki biz elementar ta'lim haqida gapiryapmiz. O'simlikning barcha belgilarini aniqlagandan keyin, uni boshqalarga solishtirish kerak. Har bir sonni o'zi bilan turli amallarni bajarish, boshqalari bilan solishtirish mumkin. Shunday qilib predmet har tomonlama o'rganiladi. Keyinroq predmetni ayrim qismlari har tomonlama ko'rib chiqilib, o'xshash belgilar bittaga va tushunchaga keltiriladi, yani sistemalashtirish yuz beradi. Oddiy o'qitishda predmetni har tomonlama ko'rib, o'rganish kerak bo'ladi. Ayrim joylarda organik o'qitish to'g'risida gap bormoqda va organik o'qitish talab qilinmoqda. Agar adashmasam aynan yuqorida ko'rib chiqqanlarimizni shunday atashyapti. Shu manoda, predmet usuldan iborat yoki predmet uni o'ranishni qanday bo'lishini belgilaydi deyish mumkin. obyektiv usul sistemalashtirishni erkin bajaradi, subyektiv usul materialni shunday joylashtiradiki, u aynan bolaning ongiga mos bo'ladi. Shuning uchun har bir pog'ona oldingiga va keyingiga bog'liqdir. Demak, u yerda o'qituvchi oldida bormaydi, o'quvchi o'qituvchiga ergashadi, oldinga etaklovchi harakat esa predmetning o'zidadir. Masalan, arifmetikani o'qitishda bir pog'onani boshqasi orqali rivojlanishi raqamlar tabiatiga ko'ra amalga oshadi, shuning uchun har tomonlama ko'rib chiqishda to'rt amal ishlatiladi, sonlar unga moslanmaydi. Bu fikrlar aniqroq ko'rib chiqishni talab qiladi. Umumiy harakatlar vositasidan foydalanmay keyingi holatlarni keltirib chiqar, ularni predmet tabiati asosida rivojlantir! Bu tag'in matematika o'qitilishiga tegishli. Umumiy amallar quyidagi aksiomalardan iborat: teng bilan teng tenglik hosil qiladi, tengdan tenglik kelib chiqadi va h.k. Tengdan tengni chiqarsak tengni beradi, xullas teng qiymatlarga bir xil amal qo'llash bir xil natijaga olib keladi. Bu amallardan mustasno bo'lishni iloji yo'q, ammo yangi qonunlarni faqat shu qonun vositasida izlasak isxonarli ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:35:17
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
48.06 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
2 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 16:34
Arxiv ichida: doc
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:35 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
48.06 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
2 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 16:34 ]
Arxiv ichida: doc