o'quv tadkiot mavzusini tanlash Reja: 1. Ilmiy yo'nalish, muammolar va mavzular. 2. Muammo va mavzuni tanlash. 3. Ilmiy tadqiqot mavzusiga qo'yilgan talablar. Bilim oddiy va ilmiy bilimga bulinadi. Oddiy bilimda kishilar odatdagi o'z kundalik hayotlarida borliqdagi predmet va hodisalarini bevosita o'z sezgi a'zolari va tafakkuri orqali tushunadilar. Ilmiy bilim muammoni xal qilish bilan bog'liqdir. Muammolarning bulmasligi tadqiqotlarning tuxtab qolishi va fanning bir joyda kotib qolishiga olib keladi. Ilmiy tadqiqot ishlarida kuyidagilar farqlanadi: ilmiy yo'nalish muammolar va mavzular. Ilmiy yo'nalish fanning muayyan tarmogida fundamental Amaliy eksperimental masalalarni xal etishga bagishlangan jamoaviy ilmiy tadqiqot sohasi. Ilmiy yo'nalish quyidagi tuzilmaviy birliklarga bulinadi: mujassam muammolar va muammolar, mavzu va masalalar. Muammo - murakkab ilmiy masala bo'lib xal etishni tadqiqot etishni talab qiladi. U mavjud eski bilimlar va empirik yoki nazariy tadqiqotlar natijasida yangidan topilgan bilimlar o'rtasida ziddiyat yuzaga kelishi tufayli hosil bo'ladi. Mujassama muammolar - odatda bir yo'nalishdagi murakkab bir kancha masalani o'z ichiga oluvchi muammolar majmui. Mavzu - bu ilmiy masala bo'lib tadqiqot talab qiluvchi muammolarning muayyan sohasini kamrab olladi. U kuplab tadqiqiy masalalarga muammoning aniq bir sohasiga taalukli ancha mayda ilmiy masalalarga asoslanadi. Masalani xal etishda muayyan tadqiqot vazifasi echiladi, masalan Yangi materialni ishlab chiqish, konstruksiya ilg'or texnologiya va xoka'zolarni yaratish. Bunda ularni bajarish fakat nazariy ahamiyat kasb etibgina kolmay balki asosan kushilayotgan muayyan iqtisodiy samaraga ega amaliy ahamiyat xam kasb etadi. Muammo va mavzuni tanlash kiyn va mas'uliyatli ishdir u bir necha bosqichda o'z yechimini topadi. Birinchi bosqichda muammoviy vaziyatdan kelib chikib muammo ifoda etilad va kutilayotgan natija umumiy tarzda belgilanadi. Ikkinchi bosqichda muammoning dolzarbligi uning Fan va texnika uchun ahamiyati aniklanadi. Uchinchi bosskichda muammo tuzilmasi ishlab chikiladi - mavzu kichik mavzu savollar va ular o'rtasidagi bog'liqlik farqlanadi. Natijada muammo daraxti shakllanadi. Keyinchalik muammolar asoslangandan uning tuzilmalari ishlab chikilgandan sung ilmiy xodim (yoki jamoa) qoidaga ko'ra ilmiy mavzusini mustaqil tarzda tanlaydi. Ilmiy tadqiqot mavzusiga bir kator talablar kuyiladi: A. Mavzu dolzarb bo'lishi hozirgi paytda xal etilishni talab qilish zarur. Fundamental tadqiqotlar bilan bog'liq mavzular dolzarblik daraxatini belgilash uchun hozircha tegishli mezonlar yuk. Shuning uchun mazkur holda dolzarblikni yirik olim yoki ilmiy jamoa belgilaydi. Mavzuning Amaliy tavsifiga kelsak ularning dolzarbligi qoidaga ko'ra ishlab chiqarish muayyan tarmogining rivojlanish va iqtisodiy samaradorlik talabalariga ko'ra belgilanadi. B. Mavzu Yangi ilmiy masalani xal etishi va ilmiy yangilik tavsifiga ega bo'lishi kerak. V. Ilmiy mavzuga qo'yiladigan muhim talablar iqtisodiy samaradorlik va ahamiyatlilik hisoblanadi. Amaliy tadqiqotlar bilan bog'liq mavzular tanlash bosqichida taxminiy belgilanadigan iqtisodiy Samara berishi lozim. Fundamental ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:35:17
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
11.13 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
0 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 16:34
Arxiv ichida: doc
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:35 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
11.13 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
0 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 16:34 ]
Arxiv ichida: doc