Sharq uyg'onish davrida pedagogik fikrlarning rivojlanishi. Sharq pedagogik ta'limotida ta'limiy-axloqiy qarashlar

Sharq uyg'onish davrida pedagogik fikrlarning rivojlanishi. Sharq pedagogik ta'limotida ta'limiy-axloqiy qarashlar

O'quvchilarga / Pedagogika
Sharq uyg'onish davrida pedagogik fikrlarning rivojlanishi. Sharq pedagogik ta'limotida ta'limiy-axloqiy qarashlar - rasmi

Material tavsifi

MAVZU: SHARQ UYG DAVRIDA PEDAGOGIK FIKRLARNING RIVOJLANISHI. SHARQ PEDAGOGIK TA'LIMOTIDA TA'LIMIY-axloqIY QARASHLAR Reja: 1.Sharq Uyg'onish davrida ilm-fan va madaniyat. 2.Muhammad ibn Muso al-Xorazmiyning ilmiy merosi va uning didaktik qarashlari. 3. Abu Nasr Forobiy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali ibn Sinolarning ta'limiy axloqiy qarashlari. Sharq Uyg'onish davrida ilm-fan va madaniyat. Arab xalifaligida yuz bergan ijtimoiy-siyosiy o'zgarishlar, yagona Is­lom dinining tarkib topishi madaniy hayotga ham ta 'sir etdi. Ana shu madaniy ko'tarilish butun Arab xalifahgini, Yaqin va O 'rta Sharqni qamrab olganligi uchun ham Sharq Uyg'onish davri deb ataldi. Bu Uyg'onish jarayoni IX asrdan boshlab XV-XVI asrlargacha davom etdi. Sharq Uyg'onish davrida ilm-fan va madaniyat. Arab xalifaligida IX asrda vujudga kelgan Uyg'onish davri xalifalikning Bag'dod, Damashq, Halab shaharlarida boshlanib, barcha boshqa xalqlar madaniy hayotiga tarqalgan, bu esa u davlatlarning ham mada­niy rivojlanishga zamin tayyorlagan. Xalifalik yemirilishi jarayonida tashkil topgan mustaqil davlatlardagi madaniy rivojlanish xalifalik davridagi madaniy rivojlanishning davomi edi. Xalifa Horun ar-Rashid va uning o'g'li al-Ma'mun davrida Bag'dodda «Bayt ul-hikma» («Donishmandlik uyi») (hozir Akademiya ma'nosida) tashkil topadi. Mazkur Akademiya ilm sohiblarining ilmiy markaziga aylanadi. Uning qoshida kutubxonasi tashkil etiladi. Akademiya 819-833 -yillari yanada rivojlangan. Akademiyada ikki rasadxona bo'lgan, keyinchalik yangi kutubxona qurilgan. Bog'doddagi bu ilm markazi, o'z navbatida, Sharq va g'arbda ilm-fanning taraqqiy etishiga, ma'naviy hayotning rivojlanishiga ta 'sir etgan. Muhammad ibn Muso al-Xorazmiyning ilmiy merosi va uning didaktik qarashlari Muhammad al-Xorazmiy (783-850) insonning kamolga etishi va insoniy munosabatlarni yo'lga qo'yishda ilm -fanning muhim ahamiyati to'g'risidagi g'oyani ilgari surgan. Ayniqsa, u matematika sohasida yangilik yaratgan nazariyotchi hamda pedagog-uslubiyotchi ohm sifatida tarixda qolgan. Xorazmiy o'z davrigacha bo'lgan qadimiy m atem atika fani rivojlangan m am lakatlar - Bobil, Yunoniston, Hindiston, Xitoy, Misrdagi deyarli barcha matematiklarning kashfiyotlarini o'rgandi va o'zi ulardan farq etuvchi yangi kashfiyotlar yaratdi . Muhammad al-Xorazmiyning tarix va musiqaga oid, quyosh soatlari to'g'risida ham asarlari bo'lib, «Tarix kitobi» («Kitob at-tarix») xalifalik tarixiga oid va xalifalikning birinchi tarixchilaridan sanaladi. Shuni ta'kidlash joizki, alloma o'zigacha bo'lgan ilmiy bilimlarning asosiy g'oyalari, metodlarini sintezlashtirdi. U ilmiy bilimlarni o'rganuvchilarning mustaqil bilim olishlariga e'tiborni qaratdi. Xorazmiy bilim olishda talabaning shaxsiy kuzatishlariga hamda olgan bilim laridan foydalanishga katta e'tibor berdi. Bunda u ilm izlovchilarning ilmiy manbalarni to'plash, ularni ifodalash va kuzatganlarni tushintira olish malakalarini hosil qilishga katta baho berdi. Masalan, «Al-kitob al-muxtasar fi hisob al-jabr val muqobala» asarida olimlarni uch guruhga bo'lib shunday yozadi: «Ulardan biri o'zidan avvalgilar qilgan ishlarni amalga oshirishda boshqalardan o'zib ketadi va uni o'zidan keyin qoluvchilarga meros qilib qodiradi. Boshqasi o'zidan avvalgilarning asarlarini sharhlaydi ...


Ochish
Joylangan
Bo'lim Pedagogika
Fayl formati zip → pptx
Fayl hajmi 428.76 KB
Ko'rishlar soni 64 marta
Ko'chirishlar soni 11 marta
O'zgartirgan san'a: 30.03.2025 | 16:58 Arxiv ichida: pptx
Joylangan
Bo'lim Pedagogika
Fayl formati zip → pptx
Fayl hajmi 428.76 KB
Ko'rishlar soni 64 marta
Ko'chirishlar soni 11 marta
O'zgartirish kiritilgan: Arxiv ichida: pptx
Tepaga