ta'lim sohasini isloh qilishda xalqaro tajribalarning ahamiyati Reja ta'lim sohasini isloh qilishda xalqaro tajribalarning ahamiyati Yaponiyada esa, zamonaviy ta'lim islohoti ta'limni isloh qilishning muhim yo'nalishlaridan biri, uning tarkibini qayta ko'rishdir. Dunyo mamlakatlarida an'anaviy boshlang'ich ta'lim ommaviy bo'lgan bo'lib, u ishlab chiqarishni bilimli (savodli) ishchi kuchi bilan ta'minlanar edi. 60-70-yillar oxirida esa, demokratiyalashtirish to'lqinida dunyo mamlakatlarida o'rta ta'limni kengaytirish, shuningdek, oliy ta'limni rivojlantirish yulga kuyila boshladi. Bu holat 70-yillarda umumiy o'rta ta'limni tashkil etish vazifasini o'z oldiga maqsad qilib kuygan sobiq SSRga xam taalluklidir. iqtisodiy gullab-yashnashning asosi bo'lgan ta'limni saklab qolish va uning sifatini oshirish ehtiyoji kuplab davlatlarda ta'limni standartlashtirish muammolarini birinchi uringa kuydi. Shu urinda sobiq ittifoq tadqiqotchisi B.S. Gershunskiy va V.M. Berezovskiylarning quyidagi fikrlarini keltirib utish joiz: - «Standartlashtirish bu istalgan jabhada biron narsani maqsad qilish va natijasini baholash bosqichlari bilan birga o'tkaziladigan muolajadir»1. AKSh ta'lim Departamentining ko'rsatmasicha: «Standartlar bu shunga qaratilganki, yani undagi ishtirokchilar bilishi va kila bilishi lozim».2 Standartlashtirish birinchi, asosiy muammo sifatida asosan markazdan boshqarilmaydigan, yani AKSh, Buyuk Britaniya singari davlatlarda, yani kuprok yagona umum milliy talablarga ehtiyojlar mavjud bo'lgan davlatlarda paydo bula boshlagan. Bu kuprok sobiq ittifoq tasarrufidagi Respublikalarga taalluklidir. AKSh da esa, islohot makola, ma'ruzalarda, yani nomining o'zi mavjud ta'lim tizimidan konikmaslikdan guvoxlik berib turgan: «Millat xavf ostida: maktabni isloh qilish zarur» (1983yil), «XXI asr uchun ta'lim» (1983 yil) kabi ilmiy makolalarda o'z aksini topgan. Ularda amerika talaba va o'quvchilariga ta'limning yuqori bosqichlaridagi bilim berishning sayozligi tanqid kilindi. 80-yillarning oxirlarida esa, kator, yani maqsadi ta'limni yaxshilashga qaratilgan qonun aktlari kabul qilingan. «Amerika-200: ta'lim istiqboli» (1991) deb nomlangan hujjatda takidlanishicha 200 yil amerikalik o'quvchilar uzlarining boshqa mamlakatlardagi tengdoshlaridan matematika va tabiiy fanlarni egallashda yuqori ko'rsatkichlarga erishadi deyilgan. 1991 yilda AKSh ta'lim standartlari va test usulidagi ta'limning davlat standartlarini rivojlanishi bo'yicha Milliy Kengash tuzildi. Komissiya tuzilib, uning ishtirokida matematika, ingliz tili, tabiiy fanlar, tarix, geografiya, fuqarolikka kirish, san'at singari fanlardan ta'lim standartlari yaratildi. 1993 yil ta'lim standartlarini matematika yo'nalishida ishlab chiqish yakunlandi. Kolgan standartlarni ishlab chiqish 1994-95 o'quv yilida tugatilishi lozim edi. AKShda shtatlardagi va maktab okruglaridagi avtonomiyaning yuqori bosqichi umummilliy ta'lim standartlarining yaratilishida asosiy muammo bo'lgan. Shundan sung, ta'lim Departamenti standartlarning majburiy emasligi to'g'risida karor kabul kildi. Angliyada esa ta'lim standartlarini yaratishda boshqa yuldan bordi. Markazlashmagan ta'lim, yani bunda maktablar katta mustaqillikdan foydalanishdi va ularning o'zaro o'quv reja va dasturlarini ishlab chiqish, tanqid qilishga keng yul (ayniqsa sanoat doiralarida) ochildi. ta'lim predmetlari yuqori va tuliksiz o'rta maktablar uchun 80-yillarning oxirida ingliz tili (adabiyot), matematika, din ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:45:00
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
41.76 KB
Ko'rishlar soni
41 marta
Ko'chirishlar soni
5 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 17:05
Arxiv ichida: doc
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:45 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
41.76 KB
Ko'rishlar soni
41 marta
Ko'chirishlar soni
5 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 17:05 ]
Arxiv ichida: doc