Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishning ilmiy va nazariy asoslari Reja: Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishning ilmiy va nazariy asoslari Insonparvarlik Turkistonda milliy uyg'onishning vujudga kelishi qonuniy zaruriyat bo'lib, uning zaminida xalqlardagi mustamlakachilik zulmining ozod bo'lish istagi yotar edi, milliy tarbiya xalq nomi va uning tarixi bilan chambarchas bog'liqdir. Rus pedagogi K.D.Ushinskiy uzining «Ijtimoiy tarbiyada xalq ruhi haqida»gi asarida - «Xamma uchun umumiy bo'lgan birgina tugma odat borki, hamisha tarbiya shunga tayanishi mumkin: u xam bulsa, xalqning o'zi yaratgan va xalqchiligi asosiga kurilgan va biz uni tarbiyaning xalqchiligi… deb ataladigan narsadir… o'tmish madaniy milliy merosimiz bu kun bizning hamrohimiz yoshlarimiz tarbiyasi uchun muhim vosita bo'lib xizmat kilmogi lozim. Biz shu kunda keng kulamdagi axborot vositalariga manbalarga egamiz. Bular kundalik hayotimizda farzandlarimiz kalbiga etib borishi lozim. Shu sababdan maktablarda «Odobnoma»ni fan sifatida o'qitishimiz tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishda alohida ahamiyatga ega. Tarbiyaviy ishlarni to'g'ri tashkil qilishda, beriladigan nazariy bilimlar o'quvchilar kalbiga yetkazish ularni kundalik ehtiyojiga aylantirish uchun o'qituvchi quyidagi ish usullariga etibor berili lozim. Sinf jamoasining ruhiy holati, yani xar bir o'quvchining shaxsi, faoliyati, kizikish darajasi. Sinf o'quvchilarining tarbiyalashgan darajasi sinfda tartib-intizom, sinf mulkiga bo'lgan munosabat. Sinfda olib boriladigan tarbiyaviy tadbirlarga munosabat (ijobiy yoki salbiy). Sinfdagi ijtimoiy fikrga buysinuvchanlik. Sinfdagi o'zaro axloqiy muomala va munosabatlar. Maktabda tashkil qilingan qonun koydalarga munosabat va unga amal qilish mustaqil O'zbekistonda birinchi marta tarbiyaviy ishlarning milliy asoslarini hisobga olib, sinfdan va maktabdan tashqari ishlari» konsepsiyasi ishlab chikildi. Kori - Niyoziy nomidagi UzPFITI olimlar guruhi va O'zbekiston Respublikasi xalq ta'limi vazirligi xodimlari tomonidan ishlab chiqilgan «Sinf va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar» konsepsiyasi (yuriknomasi) xam tarbiyaviy ishlarning nazariy va amaliy jihatdan to'g'ri rejalashtirish imkonini yaratdi. Tarbiyaning yetakchi maqsadi sifatida asrlar davomida shaxsning xar tomonlama kamolotga erishuvchi g'oyasi asos bo'lib ketadi. Shaxslarning xar tamonlama komolotga erishuvi, bu uning ayrim kirralari yoki xislatlarining tulakonligini, jimsoniy, axloqiy, siyosiy estetik qarashlari yig'indisini o'z ichiga oladi. Jumladan: yoshlarni falsafiy dunyoqarashlarga tayyorlash, hayot mazmunini tushinib olishda kumaklashishi, o'z-o'zini idora va vatanimiz qadriyatlari, boy madaniyati bilan oshno qilish, ularda madaniy va diniy bilimlarni egallashga bo'lgan talablarni shakllantirish. Insonparvarlik axloqiy me'yorlarni shaqlantirish (mexribonlik, bir-birlarining tushunadigan, shafkatlilik, irkiy va milliy kamsitishlariga tokatsizlik) muomala odobi, ziyolilik madaniyati kabi tarbiya choralari keng kullanishi lozim. qonuniy jamoa axloqi va turmush qoidalariga xurmat belgilovchi bilan qarashini tarbiyalash. O'zbekiston Respublikasi va boshqa davlatlarning ramzlariga xurmat bilan qarash yosh avlod O'zbekiston madxiyasiga, Prezidentimizga sadokatli qilib tarbiyalash, mehnatga ijodiy yondoshish tadbirlarini kuchaytirish, ijtimoiy maqsadlarga intilish kabi xislatlarini tarbiyalash, to'g'risuzlik va mas'uliyat xissini tarbiyalash. Tarbiyaning asosiy tizimi kuyidagilardan ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:48:07
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
14.75 KB
Ko'rishlar soni
40 marta
Ko'chirishlar soni
2 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 17:15
Arxiv ichida: doc
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:48 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
14.75 KB
Ko'rishlar soni
40 marta
Ko'chirishlar soni
2 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 17:15 ]
Arxiv ichida: doc