XIX ASRNING 2-YARMI XX ASR BOSHLARIDA TURKISTON O'LKASIDA TA'LIM TARBIYA Reja: 1. XX-asr boshlari oxiridagi asosiy psixologik maktablar. 2. XIX-asr o'rtasida ta'lim tarbiya rivojlanishi XIX asr o'rtalarida. yangi g'oyalar va kashfiyotlarga shartli ravishda axborot - kibernetik deb atash mumkin bo'lgan fikrlash uslubi olib keldi, chunki u yangi ilmiy yo'nalish-kibernetika, axborot tushunchalari, tizim xatti-harakatlarini o'z-o'zini tartibga solish, geribildirim, dasturlash va boshqalar ta'sirini aks ettirdi. psixologiya fan sifatida, tabiiyki, axborot-kibernetik yondashuv ta'siridan tashqarida bo'lishi mumkin emas edi, bu kognitiv psixologiya kabi fanning shakllanishiga ta'sir ko'rsatdi, uning asosiy obyekti bilim, ma'lumot va boshqalar. XX asrning ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy sharoitlar XX asrda psixologiyaning rivojlanishi Ijtimoiy va iqtisodiy sohaning rivojlanishi va inson faoliyatining bir qator yangi sohalarining paydo bo'lishi psixologiyaning yangi yo'nalishlarini keltirib chiqardi: * assotsiativ psixologiya; * bixeviorizm; * psixoanaliz; * Gestalt psixologiyasi; * gumanistik psixologiya; * kognitiv psixologiya. XX asrda psixologiyaning rivojlanish yo'llarini yaxshiroq tushunish uchun biz ushbu sohalarning ayrimlarini qisqacha ko'rib chiqamiz. Bixeviorizm (dan. ingliz, xulq-atvor-xulq-atvor) ongni ilmiy bilimlarning predmeti sifatida inkor etadi va psixikani organizmning tashqi muhit stimullariga reaksiyalari to'plami sifatida tushunilgan turli xil xatti-harakatlarga kamaytiradi. Ushbu ilmiy tendentsiyaning asoschisi amerikalik psixolog J Uotson (1878-1958). U ongni psixologiyadan chiqarib tashladi va psixikasiz psixologiya paydo bo'ldi Biroq, psixika mazmunining intravital tabiati, ta'limning etakchi roli g'oyasi neobixeviorizmda mustahkam bo'lib qoldi. Shuning uchun XX asrning ikkinchi yarmida ushbu tendentsiyaning etakchi ilmiy nazariyasi ajablanarli emas.B. F. Skinnerning (1904-1990) operant bixeviorizm nazariyasi bo'lib, u ko'plab rivojlanish ta'lim nazariyalari uchun asos bo'ldi. Skinner o'z asarlarida bixeviorizm metodologiyasining to'liq obyektiv fan sifatida muvaffaqiyatsizligini ham ko'rsatdi, chunki oraliq o'zgaruvchiga e'tibor bermaslik, ya'ni. ong va ongsiz ravishda xatti-harakatlar to'g'risida to'liq tasavvurga ega emas edi va ushbu o'zgaruvchining kiritilishi tadqiqotning aniqligini pasaytirdi. Psixologiyaning umumiy xususiyatlari Psixikani o'rganishda ong bilan identifikatsiya qilingan turli jihatlar ajratilgan. Psixologlarning diqqat markazida asosan kognitiv jarayonlar saqlanib qoldi. Asosiy kelishmovchilik ong mazmunini aniqlash va uni eksperimental o'rganish chegaralari bilan bog'liq. Strukturizm Psixologiyaning vazifalari: -ruhiy holatni eng oddiy tarkibiy qismlarga ajratish; bu qismlarning ulanish qonuniyatlarini topish; bu qonunlarni fiziologik tashkilot bilan bog'lash. Asosiy qoidalar: * har bir inson o'ziga xosdir: inson dunyoga ochiq, inson dunyoni va dunyoda o'zini boshdan kechirishi asosiy psixologik haqiqatdir; * inson hayoti insonning shakllanishi va mavjudligining yagona jarayoni sifatida qaralishi kerak; * inson o'z tabiatining bir qismi bo'lgan doimiy rivojlanish va o'zini anglash qobiliyatiga ega; * inson o'z tanlovida rahbarlik qiladigan ma'no va qadriyatlar tufayli tashqi aniqlashdan ma'lum darajada erkinlikka ega; * inson faol, ijodiy mavjudotdir. ...

Joylangan
11 Oct 2024 | 13:51:28
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
265.49 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
1 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 17:24
Arxiv ichida: pptx
Joylangan
11 Oct 2024 [ 13:51 ]
Bo'lim
Pedagogika
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
265.49 KB
Ko'rishlar soni
35 marta
Ko'chirishlar soni
1 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 17:24 ]
Arxiv ichida: pptx