Qobiliyatning tuzilishi Reja: 1. Qobiliyatlar haqida tushuncha. 2. Qobiliyatlarning turlari 3. Qobiliyatlarning tabiiy shartlari. Tayanch iboralar: Qobiliyat va qobiliyatning sifat va miqdor xususiyatlari. Qobiliyat va layoqat. Qobiliyatlilik, talant, geniallik tushunchalari va ularni aniqlash. Qobiliyatlarning turlari.Umumiy qobiliyat va uning ko'rinishlari: intellekt, kreativlik (ijodiy qobiliyat), psixomotor qobiliyatlar, sensor qobiliyatlar va h.k. Pedagogik qobiliyatlar strukturasi. Talant va uning kelib chiqishi. Qobiliyat va irsiyat. Talant va qobiliyatning shakllanishida inson faoliyatining roli. O'quvchilarda umumiy va kasbiy qobiliyatlarni shakllantirish. Qobiliyatni o'rganish va kasbga yo'naltirish ishlarining vazifalari va xarakteri. Qobiliyatlar odamning shunday psixologik xususiyatlaridirki, bilim, ko'nikma va malakalarni orttirishning samaradorligi, tezligi shu xususiyatlarga bog'liq bo'ladi, lekin bu xususiyatlarning o'zi bilim, ko'nikma va malakalarga taalluqli bo'lmaydi. Aks holda, imtihonda qo'yilgan baho, doskada qaytarilgan javob, muvaffaqiyatli va muvaffaqiyatsiz bajarilgan yozma ishiga qarab odamning qobiliyatlari haqida qat'iy xulosa chiqarish mumkin bo'lar edi. Ammo psixologik tadqiqotlar va pedagogik tajribalarning ko'rsatishicha, ba'zan dastavval boshda nimalarnidir qila olmaydigan va buning natijasida atrofdagi boshqa odamlardan ajralib qolgan odam ta'lim olish jarayonida tez orada boshqalarni quvlab o'tib ketadi va ish ishining katta ustasi bo'lib etishadi. Unda boshqalarga qaraganda ko'proq qobiliyatlar nomoyon bo'ladi. Qobiliyatlar bilim, ko'nikma va malakalarni egallashda nomoyon bo'lsa ham, ular bilim, ko'nikma va malakalarga taalluqli bo'lmaydilar. Qobiliyatlar va bilim, ko'nikma va malakalar biri-biri bilan aynan bir narsalar emas. Bilim, ko'nikma va malakalarga nisbatan odamning qobiliyatlari qandaydir IMKONIYAT tarzida nomoyon bo'ladi. yerga tashlangan urug' ana shu urug'dan o'sib chiqishi mumkin bo'lgan boshoqqa nisbatan faqat imkoniyat bo'lgani kabi odamning qobiliyatlari bilim, ko'nikma va malakalarni egallash uchun faqat imkoniyat hisoblanadi. Bu bilim, ko'nikma va malakalar egallanadimi yoki egallanmaydimi, imkoniyat haqiqatga aylanadimi yoki yo'qmi - bularning hammasi juda ko'p sharoitlarga bog'liqdir. Bolada nomoyon bo'lgan musiqa qobiliyati uning musiqachi bo'lishiga hech bir kafolat bermaydi. Bola musiqachi bo'lishi uchun unga maxsus ta'lim berilishi, qat'iylik, salomatligining yaxshi bo'lishi, musiqa asbobi, notalar va boshqa ko'p sharoitlar bo'lishi kerak. Bularsiz qobiliyat taraqqiy etmayoq so'nishi mumkin. Qobiliyatlar faqat FAOLIYATDA nomoyon bo'ladi, shunda ham faqat ana shu qobiliyatlarsiz amalga oshirilishi mumkin bo'lmagan faoliyatlardagina nomoyon bo'ladi. Agar odamni hali rasm solishga o'rgatmagan bo'lsa, agar u tasviriy faoliyat uchun zarur bo'lgan hech qanday malakalarni egallamagan bo'lsa, uning rasm solishga nisbatan qobiliyatlari haqida hech qanday gap bo'lishi mumkin emas Rasm chizishga, tasviriy san'atga maxsus o'rgatish jarayonida o'quvchining qobiliyati bor yoki yo'qligi nomoyon bo'lishi mumkin. Qobiliyat va bilim, ko'nikma va malakalarning birligi nimada ifodalanadi? Qobiliyat bilim, ko'nikma va malakalarning o'zida ko'rinmaydi, balki ularni egallash DINAMIKASIDA nomoyon bo'ladi, ya'ni, boshqacha qilib aytganda, mazkur faoliyat uchun zarur bo'lgan bilim, ko'nikma ...

Joylangan
29 Sep 2024 | 10:32:31
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
70.87 KB
Ko'rishlar soni
44 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 21:00
Arxiv ichida: pptx
Joylangan
29 Sep 2024 [ 10:32 ]
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
70.87 KB
Ko'rishlar soni
44 marta
Ko'chirishlar soni
3 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 21:00 ]
Arxiv ichida: pptx