Ta'lim psixologiyasi va tarbiya psixologiyasi

Ta'lim psixologiyasi va tarbiya psixologiyasi

O'quvchilarga / Psixologiya
Ta'lim psixologiyasi va tarbiya psixologiyasi - rasmi

Material tavsifi

Ta'lim psixologiyasi va tarbiya psixologiyasi Reja: 1.Xulq-atvor va odatni shakllantirish shaxsni tarbiyalashning asosiy yo'nalishi sifatida. 2. Shaxs shakillanishiga ta'sir etuvchi omillar, psixologik shart-sharoitlari. 3. «Tarbiyasi qiyin»bolalar psixologiyasi. 4. Tarbiya jarayonining samaradorligini oshiruvchi psixologik mexanizmlar. 5. Mustaqillik sharoitida tarbiyaning asosiy vazifalari. Insonning pisxik taraqqiyotida va shaxsiy sifatlarining tarkib topishida tashqi, ijtimoiy muhit va tarbiyaning roli hal qiluvchi ahamitga egadir. Lekin, inson shaxsining tarkib topishi, yuqorida aytib o'tganimizdek, faqat shu faktorga mos, balki uchinchi bir faktorga ham bog'liqdir. Bu faktor nasliy yo'l bilan ayrim anatomik va biologik xususiyatlarning ta'siridir. Odamga nasliy yo'l bilan ayrim anatomik va biologik xususiyatlar beriladi. Masalan: tanasining tuzilishi, soch va ko'zlarining rangi, ovozi, gapirish uslublari, ayrim harakatlari tug'ma ravishda berilishi mumkin. Lekin, shuni hech qachon esdan chiqarmaslik kerakki, odamga hech vaqt tarbiya uning psixik xususiyatlari, ya'ni uning aqliy tomonlari bilan bog'liq bo'lgan sifatlari nasliy yo'l bilan berilmaydi. Nihoyat, nodir haollarda ayrim qobilyatlar, masalan, musiqa, matematika qobilyatlarda nasliy yo'l bilan berilishi mumkin. Bunday imkoniyatlarning amalga oshirilishi, ya'ni ruyobga chiqishi uchun albatta, ma'lum sharoit bo'lishi kerak. Hozirgi kunda xalqimiz orasidan yetishib chiqqan ist'dodli olimlar, muhandis- ixtirochilar, yozuvchi va shoirlar, davlat va jamoat arboblari, ist'edodli artistlar, rassomlar va boshqa kishilarimizga nasliy yo'l bilan berilgan barcha imkoniyatlarning ro'yobga chiqishi uchun har qanday sharoit maydonga kelganligini dalili bo'la oladi. Generalizatsiya (lotin tilida - «umumiy», «bosh») - shartli va shartsiz reflekslarning umumlashishi. Tarbiyalanganlik ijtimoiylashuvini o'rganish jarayoni sifatida qaraladigan yosh psixologiyasida olingan natijalarda asoslanadi: Bola o'zini egosentirik emas, balki tarbiyali tutishi uchun tarbiyalanganlik qanday rag'batlantirilishi kerak? Tarbiya o'z mohitiga ko'ra ijtimoiy jihatdan ijobiy ehtiyojlarni hosil qilishdir. Agar ta'lim shaxsning ongini shakllantirish bo'lsa, tarbiya uning ongsizlik sferasiga ta'sir etishdir. Bolalarga ularni tarbiyalaydiganlarga hissiy yaqinlik hos. Odatda 6 oylik bolalar unga g'amxo'rolik qiladigan ota - onasiga bog'lanib qoladilar. Ota - onaning oldida bo'lish, ular bilan muloqotda bo'lish bolalarga juda yoqadi, ularning yo'qligi bolaga yoqmaydi. Ota - onaning g'amxo'rligini bildiradigan so'zlar xatti - harakatlar bola uchun juda katta ahmiyatga ega, uni erkalamaslik, suymaslik salbiy ahamiyatga ega bo'ladi. Xulq - atvorning dastlabki ijtimoiylashuvi xuddi shu o'rganish jarayoni orqali sodir bo'lishi mumkin: xulq - atvorning istalgan shakllari g'amxo'rlik va e'tibor bilan tag'dirlanadi, kutilmagan shakllari esa qo'llab - quvvatlanmaydi. Lekin, yaxshi xulq - atvolrni rag'batlantirish va yomon xulq atvor uchun jazolash axloqiy ijtimoiylashuvining kichik bir qismidir. Biz ko'rib chiqqan xulq - atvor hamma bolalarga ham taluqli emas. Bolalarni tarbiyalash samaradorligini oshirishda an'ana vam urf odatlarning roli katta. Xalq urf odatlari, an'analari va marosimlari katta trabiyaviy ahamiyatga egadir. Ular odamlarni bir - ...


Ochish
Joylangan
Bo'lim Psixologiya
Fayl formati zip → pptx
Fayl hajmi 321.83 KB
Ko'rishlar soni 97 marta
Ko'chirishlar soni 20 marta
O'zgartirgan san'a: 30.03.2025 | 21:07 Arxiv ichida: pptx
Joylangan
Bo'lim Psixologiya
Fayl formati zip → pptx
Fayl hajmi 321.83 KB
Ko'rishlar soni 97 marta
Ko'chirishlar soni 20 marta
O'zgartirish kiritilgan: Arxiv ichida: pptx
Tepaga