Ijtimoiy psixologik bilimdonlik- samarali muomala omili sifatida Reja: Bilimdonlik tushunchasining ijtimoiy psixologik mohiyati. Yoshlarning bilim doirasini oshirishda va dunyoqarashini kengaytirishda psixologik bilimdonlikning ahamiyati. Yoshlarning psixologik savodxonligini oshirish yo'llari. Malumki, ilmiy adabiyotlarda bilimdonlik tushunchasi kupincha «aql» «akllilik», «ilmga chankoklik» tushunchalari bilan bir xil manoda ishlatiladi. Aslida psixologik nuqtai nazardan ushbu tushunchalar o'rtasida mohiyatan bir oz bulsada farq bor. Buyuk bobomiz A. Navoiy «aql» tushunchasini «bilimdonlik»dan kengrok ta'riflab, aql so'zining 27 darajasi va 27 sifatini ajratadi. Ushbu sifatlardan eng muhim va ijobiylari bevosita bilimdonlikka aloqadordir. M: «aql muhandislari»- donishmandlar, olimlar, bilimdonlarni; «aql piri»- tafakkur ustozi, farosatli kishilarni «aql uti»- zexn o'tkirligi, xushyorlikni «aqli kull»- eng yetuk aql kabi kator sifatlargina insonni atrof-muhitda ruy beradigan vokea-hodisalarning mohiyatiga etish, ularni tahlil qilish va umumlashtirish, yangilik ochish, ijodiy izlanish xislatlarini aks ettiradi. Ibn Sino esa, inson faoliyatidagi xakikatni bilishga olib keluvchi nazariy, hamda yaxshi ishlarni bajarishga yunaltiruvchi amaliy bilimlarni farqlaydi. Demak, shaxsning bilimdonligi uning atrof-muhit, tabiat va jamiyatda ruy berayotgan murakkab hodisalarni kishilar o'rtasidagi munosabatlarni anglash, baholash, o'zi haqida to'g'ri tasavvurga ega bo'lish negizida hayotda, kundalik turmush va ongli faoliyatda namunali ishlarni bajarish, insoniy fazilatlarga amal qilishni takoza etadi. Bugungi kunda yoshlar tarbiyasi oldida turgan eng muhim vazifa xam kelajagimiz bunyodkorlarida aynan shunday sifatlar majmuini shakllantirishdir. Fanlar tarixidan malumki, falsafa fani bilimlarning eng yuqori pogonasi bo'lib, eng fozil va donishmand insonlar ushbu sohalar bilan shugullanganlar. Lekin falsafaning nazariy hamda amaliy qismlari bo'lib, birinchi kismi 3 bosqichdan: tabiatshunoslik, matematika va metofizikadan; Amaliy kismi xam 3 bosqichdan: - shaxs haqidagi ilmlar, insonning o'zaro munosabatlari haqidagi ilmlar, mamlakatni boshqarish ilmi qismlariga bulinadi. Bizningcha bilimdonlikning yuksak pogonasi barcha ilmlar soxibining didi, faxm-farosati va zukkoligini takazo etadi. Yani ma'rifatli, bilimga chankok shaxs tabiat va jamiyat, inson tafakkuri va ma'naviy dunyosiga aloqador barcha bilimlarga befarq emasligi, ularni mukkamal egallaganligi bilan farqlanadi. Shunday avlodgina murakkab texnologiya, xalqaro munosabatlar rivojlangan davrda xalq xo'jaligining ustivor yo'nalishlarini boshqaruvchi yuqori malakali mutaxassis sifatida davlat va jamiyatga foyda keltirib ishlay oladi. Bugungi kunda ta'lim tizimining asosiy vazifasi - Kadrlar tayyorlash milliy siyosatining ustivor yo'nalishlaridan kelib chikayotganligi mantikan to'g'ridir. Ijtimoiy psixologiya xam bilimdonlik tushunchasining mohiyatiga o'ziga xos tarzda yondashadi va uning serkirraligini etirof etadi. Psixolik nuqtai nazardan olib karalganda shunday muhim jihat mavjudki, u xam bulsa aniq ilmlar sohasida bilimlar hamda shaxsning jamiyatdagi insoniy, mafkuraviy, huquqiy, siyosiy, demokratik munosabatlar to'g'risidagi bilimlarining o'zaro uygunligi masalasidir. O'zbekiston sharoitida ushbu masalaning ijobiy tarzda xal qilinishiga 1996 yili chikarilgan «ma'naviyat va ma'rifat jamoatchilik Markazlari faoliyatini takomillashtirish va ular samaradorligini oshirish to'g'risidagi» ...

Joylangan
12 Oct 2024 | 08:34:04
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
19.31 KB
Ko'rishlar soni
69 marta
Ko'chirishlar soni
1 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 20:39
Arxiv ichida: doc
Joylangan
12 Oct 2024 [ 08:34 ]
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
19.31 KB
Ko'rishlar soni
69 marta
Ko'chirishlar soni
1 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 20:39 ]
Arxiv ichida: doc