O'rta osiyo mutafakkirlarining psixologik qarashlari Reja: Psixologiyaning O'rta Osiyo hududiga kirib kelishi. Al Farobiy va Abu Rayhon Beruniyning psixologik qarashlari. Ibn Sino va M.Qoshg'ariylarning falsafiy va psixologik qarashlari. U.Kaykovus, A.Jomiy va J. Davoniyning psixologiya fani haqidagi fikrlari. Umumiy tarix doirasida ham o'rta asrlarda SHarq uzoq vaqt g'arbga nisbatan ilgarilab ketgan. Xitoy, Hind, Arab, Eron, O'rta Osiyo madaniyati bu davrda arbga nisbatan erta rivojlangan. O'rta Osiyoda ilm-fan ma'rifatning rivojlanishi, bu hududdagi ilmiy dunyoqarashlar bilan belgilanadi. Bizning davrimizgacha arab istilosigacha bo'lgan davrdagi ilm-fan va madaniyat taraqqiyoti haqidagi ma'lumotlar saqlanib qolmagan. CHunki arab xalifaligining O'rta Osiyoga Islom dinining yoyilishi va buning oqibatida O'rta Osiyoda bu diniy qarashlariga qarama-qarshi bo'lgan yozma adabiyotlarning hammasi mutlaqo yo'q qilib yuborilgan. Bundan tashqari O'rta Osiyodagi o'zaro feodal urushlar ham ilm-fan va madaniyatning taraqqiyotiga salbiy ta'sir etgan. XSH asrda O'rta Osiyoni mo'g'ullar bosib oladi va o'rta asrlarda yaratilgan fan va madaniyat sohasidagi ilmiy adabiyotlarning to'plangan qismi shu bosqinchilar tomonidan yo'q qilib yuboriladi. SHunga qaramasdan O'rta Osiyoda ilm-fan va madaniyat yuqori darajada rivojlangan deb ayta olamiz. O'rta asrlarda O'rta Osiyoda qator-qator olimlar, mutafakkirlar yashab ijod etgan. Ular faqat dinga talluqli fanlardangina rivojlanib qolmasdan, ilm-fanning shunday sohalari: riyoziyot, falsafa, astranomiya, meditsina, pedagogika, anatomiya, etika-estetika, psixologiya va hakazo fanlar bo'yicha butun jahon tan oladigan darajada ilmiy asarlar yaratgan. Bu asarlarni faqat O'rta Osiyo kitobxonlari o'qib qolmasdan, balki butun jahondagi taraqqiyparvar mutafakkirlar ham o'quv risolasi sifatida foydalangan, ana shunday olimlardan biri Abu Nosir Muhammad Ibn Tarxan (Al Farobiy)-870-950 yillarda Farob shahrida tug'ilgan. Farobiy Aristotel' va Platonning ishlarini O'rta Osiyoda keng ommalashtirgan, shuning uchun g'arbda ikkinchi muallim degan nom olgan. Farobiy yozgan asarlaridan bizning e'tiborimizga falsafa, pedagogika, psixologiya, etika-estetika bo'yicha asarlari qiziqtiradi. Farobiyning fikricha muhit va tarbiyaning ta'sirida inson shaxsining axloqiy sifatlari shakllanadi. axloq-tushunchasi Farobiy inson xarakteri bilan chambarchas bog'liq deb hisoblaydi. CHunki xarakterdagi har bir xislatlarni yaxshi tomonga qaratib o'zgartirish mumkin. SHunga asosan inson axloqini faqat yaxshi tomonga qaratib o'zgartirish mumkin. Uning fikricha inson shaxsining barkamol shakllanishi uchun 4 ta to'siq bor: hurmatsizlik axloqsizlik o'zgaruvchanlik ikkilanish Bundan tashqari Farobiy tarbiyaning qattiq va yumshoqligi haqida ham o'z fikrlarini bayon qiladi. Bu o'z navbatida tarbiya psixologiyasining asosiy g'oyasi va metodlaridan biri hisoblanadi. Uning fikricha shogirdga ta'lim-tarbiya berishda haddan tashqari qattiqqo'llik ustozga nafrat hissini uyg'otadi. Uning ruhida o'z ustoziga nisbatan qarama-qarshilikni yuzaga keltiradi. Tarbiyadagi haddan tashqari yumshoqlik esa, shogirdga ustozga nisbatan mensimaslik hissini yuzaga ketiradi. U o'z ustozini aldashga va ustidan kulishga harakat qiladi, deb tushunadi. Farobiy psixologiya sohasida aniq bir asarlar yozmagan bo'lsa ham u ...

Joylangan
12 Oct 2024 | 08:58:42
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
19.46 KB
Ko'rishlar soni
66 marta
Ko'chirishlar soni
1 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 20:48
Arxiv ichida: doc
Joylangan
12 Oct 2024 [ 08:58 ]
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → doc
Fayl hajmi
19.46 KB
Ko'rishlar soni
66 marta
Ko'chirishlar soni
1 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 20:48 ]
Arxiv ichida: doc