Ruh tushunchasi

Ruh tushunchasi

O'quvchilarga / Psixologiya
Ruh tushunchasi - rasmi

Material tavsifi

Ruh haqida tushuncha Reja: Ruh hozirgi kun talqinida. Ruh diniy tushunchada. Psixologiyada ruh haqidagi tushuncha doirasini kengaytirish orqali, ilk tushunchalarning paydo bo'lishi bu tushunchalarni hozirgi kunda qanday talqin etilishi jarayonarini kuzatgan holda bog'liq o'zaro farq qiladigan tomonlarini solishtirgan holda o'rganish. O'rtaga tashlangan munozarali savollar orqali ruh tushunchasi haqida bilim va ko'nikmalarni yanada boyitish va ijodiy fikrlashni ta'minlash. Ijtimoiy hayot ehtiyojlari qadim-qadim zamondan kishini tevarak -atrofdagi odamlarning psixik jihatidan tuzilishi xususiyatlarini farqlay bilishga va ularni o'z xatti-harakatlrini hisobga olishga majbur etib kelgan. Dastlab bu xususiyatlar xonning ta'siri deb izoh berilgan. Xon tushunchasining paydo bo'lishi ibtidoiy xalqlarning animistik qarashlari bilan bog'liqdir. Ibtidoiy olamning tasavvurida ruh tanadan batamom ajratilmagan bo'ladi. Bunday tasavvurlar hayot hodisalari va ongni shu jumladan ketish va shu kabilarni, noilmiy, primetiv materialistik tarzda talqin oqibatida tarkib topgandir. Ibtidoiy odam bu xildagi hodisalarning sabablarini tushuntirib berish vositalriga ega bo'lmasdan bevosita idrok qilinadigan yurakdagi narsani haqiqiy mohiyat sifatida qabul qilib ketgan jumladan tush ko'rish, uxlayotganda tanani tark etib yer yuzida kezib yuruvchi ruhning tsavvurlari deb tasavvur qilingan. Ibtidoiy odam o'limni hayotiy jarayonning oxirgi bosqichi deb tushunmagan. SHu bois o'lim uyquning bir turi sifatida idrok etilib bunda ruh allaqanday sabablarga ko'ra. tanaga qaytib kelmaydi-deb izohlagan. Ibtidoiy odam bu hodisalarni taxminan quyidagicha tushungan. R u h -kishining aynan o'zi, uning ehtiyoji va odatlarini hayot kechirish shart-sharoitlari tirik odamlarnikidir. Marhumlarning ruhlari ham go'yo odamlarniki kabi mashg'ulotlar va sotsial-tartib mavjud bo'lgan hamjamiyatni tashkil etarmish. Tirik odamlar va marhumlarning ruhi o'zaro aloqada bo'lib, moddiy va xo'jalik jihatidan bir-biriga bog'liqdir. YOvvoyi odamning tabiat qarshisidagi ojizligi sababli indivitning ham jamiyatning ham ruhdan ana shu tarzda tobeligi haqidagi tasavvurlar natijasida ruhi tabiat ibodat tarzidagi munosabatlar tarkib topdi. Bu esa dinning dastlabki shakli edi. Keyinchalik jamiyat taraqqiy eta borgan sari rejalashtirish va ijroning jismoniy mehnat va ishlab chiqarishning ma'naviy kuchlarining tabaqalashuvi sinfiy jamiyatda paydo bo'lishi va kishining mavhumlashtirilishi qobiliyati rivojlana borishi munosabati bilan jonning moddiylikdan ham tabiati haqidagi g'oyalar paydo bo'ldi. SHu bilan birga oldingi animistik afsonaviy tasavvurlar o'z ruhni borliqning naturafilosofik manzarasi nuqtai nazaridan tushuntirishga urinishlari egallay boshladi. Insonning naturafilosoflarni Fans, Anaksimen (yer.av. U asr) va Geraklit ruhni odamning ibtidosini tashkil etuvchi narsalar, suv. Havo, olovlarning odamlar va hayvonlarga jon ato etuvchi shakli tarzda talqin qilishgan. Qadimgi yunon faylasuflarining o'ziga xos shakli materiyaning jonliligi to'g'risidagi xulosaga olib keladi. Ruh bilan aqlning tananing a'zolari bo'lgani uchun ularning o'zi ham tana hisoblanadi. Atomislarning fikriga ko'ra sharsimon kichik va shuning uchun ham ancha harakatchan atomlardan tarkib topadi. Bu fikrning soddaligiga qarab unda jonli ...


Ochish
Joylangan
Bo'lim Psixologiya
Fayl formati zip → doc
Fayl hajmi 15.86 KB
Ko'rishlar soni 55 marta
Ko'chirishlar soni 4 marta
O'zgartirgan san'a: 30.03.2025 | 21:01 Arxiv ichida: doc
Joylangan
Bo'lim Psixologiya
Fayl formati zip → doc
Fayl hajmi 15.86 KB
Ko'rishlar soni 55 marta
Ko'chirishlar soni 4 marta
O'zgartirish kiritilgan: Arxiv ichida: doc
Tepaga