Navoiy davlat pedagigika instituti Pedagogika fakulteti Pedagogika va psixologiya yo'nalishi 2 B guruh talabasi Majidova Nargizaning Pedagogika va psixologiya fanidan MUSTAQIL ISHI Kichik maktab yoshida xotira borasidagi tadqiqotlar Xotira bu idrok etilgan narsaning o'tmishdagi tajribada aks etishidir: sezgi organizmlariga bevosita bevosita nimalar ta'sir qilgan bo'lsa, o'shalarning aks etishi saqlanishi va shundan keying bilib olinishi hamda esga tushurilishi , eshitilgan o'qilgan narsalar va hissiy ravishda boshdan kechirilgan narsalarning aks etishidir O'quvchilarning xotirasini o'rganganda uning rivojlanish darajasini aniqlash ayniqsa muhimdir.Bunda avvalo eslab qolishning anglanishi darajasi ko'rsatkich bo'lib xizmat qiladi, o'quvchining uni esda saqlab qolishida buyumlar va hodisalarning ichki bog'lanishini aks ettiruvchi mantiqiy taxayyullarga suyanish suyanmasligini ya'ni uning tafakkuri eslab qolish jarayonini tashkil etishnianiqlash asosida bilib olish munkin. Buning aksi quriq yodlab olishdir Kichik maktab yoshidagi o'quvchilar xotirasining eng muhim xususiyatlaridan biri so'z mantiq xotirasi va ma'noga tushunib eslab qolish salmog'ining ortishidir. O'quvchi o'z xotirasini ongli boshqarish, eslab qolish, esga tushurish, esda saqlash jarayonlari faoliyatining maqsadga muvofiqlashtirish imkoniyatiga ega bo'ladi. Birinchi signal tuzulmasi ikkinchi signal tuzilmasidan birmuncha ustinligi tufayli o'quvchilarda mantiqiy xotiradan ko'ra ko'rgazmali-harakatli xotira muhimroq rol o'ynaydi.Shuning uchun ular nazariy qonun va qoidalardan,mavhum tushunchalardan ko'ra yaqqol ma'lumotlar,axborotlar, voqea va hodisalarni,obrazlar va narsalarni tezroq hamda mustahkamroq eslab qoladilar va uzoq muddat esda saqlaydilar. Birinchi va ikkinchi sinf o'quvcholari ta'limiy materiallarining ichki bog'lanishlariga ahamiyat bermay, ma'nosiga tushunmay quruq eslab qoladilar. O'rganilayotgan materialni mantiqiy tahlil qilmay yodaki o'zlashtiradilar.Buning sabablari: Ta'lim jarayonida o'quv materialining manosini , mohiyatini, turli mulohazalarni, ilmiy asoslarni eslab qolish va esga tushurish orqali o'quvchilarda mantiqiy xotira takomillashadi.Aqliy mehnat mustaqillikni vujudga keltirmay bilishga intilish qobiliyatini o'stirish munkin emas. Shuning uchun bolalarga izohli o'qish, masalaning shartini sharhlash muomoli vaziyatni yaratish va hal qilishni o'rgatish muhim ahamiyatga ega Ixtiyoriy eslab qolish va ixtiyoriy esga tushurishning mahsuldorligi ko'p jihatdan o'quvchilar aqliydarajasiga bog'liq. Aqliy faoliyat darajasi ularning eslab qolishni tashkil qilish va boshqarish usullarini egallashga uzviy bog'liqdir. Mnemik usullarga ta'rif yoki qoidani so'zma -so'z eslab qolish o'z so'zi bilan aytib bersa bo'ladigan materialning mohiyatini eslab qolish, birlamchi va ikkilamchi qismlarga ajratish raqamlarni bir joyga to'plash eng zarur tushunchalarga alohida e'tibor berish kiradi.Eslab qolish,esda saqlash , ,esga tiushurishning samaradorligi maqsadni anglash va unga intilish negizida vujudga keladi. Xotiraning samaradorligi o'qish motivlariga bog'liqdir. Maktab o'quvchilari o'rganilgan narsani qayta esga tushurish va javob berishga tayyorlik qobiliyati bilan ajralib turadilar birovlar bilimlari bir xil bo'lgani holda savolni eshitishlari bilan yodlab olingan narsalarni darxol esga tushura oladilar, boshqalarning esa fikrlarni to'plab olishlari uchun bir muncha vaqt talab qilinadi. Xotiraning mahsuldorligini oshirish uchun ...

Joylangan
05 Sep 2022 | 12:39:42
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
737.37 KB
Ko'rishlar soni
225 marta
Ko'chirishlar soni
27 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirgan san'a:
30.03.2025 | 20:43
Arxiv ichida: pptx
Joylangan
05 Sep 2022 [ 12:39 ]
Bo'lim
Psixologiya
Fayl formati
zip → pptx
Fayl hajmi
737.37 KB
Ko'rishlar soni
225 marta
Ko'chirishlar soni
27 marta
Virus yo'q.
VirusTotal da tekshirish
O'zgartirish kiritilgan:
30.03.2025 [ 20:43 ]
Arxiv ichida: pptx